donderdag 15 augustus 2013

Lees eerst uw brieven, voordat u vragen gaat stellen

Lees eerst uw brieven, voordat u vragen gaat stellen
In behandeling genomen onder ID: jvEJCxxSAVcLL-4WWspP2w

Beste burger,

Hang niet gelijk na het ontvangen van een aanslag aan de telefoon met vragen waarop u het antwoord in de bijsluiter had kunnen lezen.

Lees eerst uw brieven voordat u naar de balie komt! En houd eens op met domme vragen stellen.

Met vriendelijke groet,
Jantine van de Berg
medewerkster gemeentelijke belastingen


Van de Berg kwalificeerde de burger inzake deze last als: 'ongeïnformeerd (burger leest zich onvoldoende in)'.
Gegevens in deze last zijn om privacyredenen gefingeerd
[]


   Unsubscribe    -    Subscribe
Reeds 24 antwoorden
[]
[] Burgerloket - Antwoorden []

erwin - 19-January-2011 @ 15:15 - ^Env( - Moderate
Er zijn geen domme vragen, wel domme antwoorden en nu hebben we kennis kunnen nemen van een domme ambtenaar die stom praat.


Marc - 11-June-2007 @ 22:04 - 82.95.217.80 - Moderate
Ik heb maar één vraag: vindt u zelf alle correspondentie en belastingaanslagen van de overheid transparant en helder? Ambtenaren hebben vaak een MBO, meestal een HBO of hogere opleiding. Veel burgers hebben dat niet. Sommigen kunnen nauwelijks lezen. Als het u geen genoegen schept de burger van dienst te zijn, neem dan een andere baan.


Willem - 6-November-2006 @ 08:16 - 148.200.1.3 - Moderate
Een burger heeft een aanslag gemeentelijke belastingen gekregen en belt vervolgens op omdat zij dat niet kan betalen. De ambtenaar: Dat hoeft ook niet mevrouw u heeft automatisch kwijtschelding van deze aanslag gekregen. Dat staat onderaan de brief. Mevrouw: oh ja, nu zie ik het .


Kjoen - 23-October-2006 @ 21:20 - - Moderate
Het is vaak inderdaad lastig om een brief op te stellen gericht aan mensen die alle informatie voor het eerst lezen, terwijl je zelf al weken of maanden in de materie zit. Een paar tips zijn er natuurlijk wel. Laat de brief altijd aan anderen lezen, bij voorkeur mensen die niets of weinig van het onderwerp lezen. Probeer verder de brief altijd te lezen en te bedenken of het simpeler en korter kan, zonder dat er inhoud verloren gaat. Als er dan toch nog iets niet begrepen wordt, heb je je best in ieder geval gedaan en weet je dat weer voor de volgende keer.


bert - 23-October-2006 @ 10:33 - - Moderate
als de brieven in normaal nederlands te lezen zouden zijn (burgerlijk begrijpelijk) dan hingen de mensen ook niet zo snel aan de telefoon mevrouw.


gemeenteambtenaartje - 22-October-2006 @ 17:25 - - Moderate
Ambtenaren hebben met veel regels en wetten te maken. Ik merk dagelijks om mijn heen dat het moeilijk is om vakjargon los te laten en te schrijven vanuit de lezer en niet vanuit de beperkingen van de wetgeving. En er rekeing mee te houden dat alle lezers de boodschap kunnen begrijpen. Er zijn gemeenten die hun inwoners vragen om brieven met onduidelijke taal terug te sturen en om uitleg te vragen. Hier worden beide partijen beter van.


joep - 22-October-2006 @ 10:27 - - Moderate
Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden.


kebe - 20-October-2006 @ 17:31 - - Moderate
Ben jij nu zo dom of ben ik zo intelligent Het laatste zal wel waar zijn, anders reageer je niet zo, hopelijk ben je niet blond want dan zit alles tegen


Casey - 20-October-2006 @ 15:57 - - Moderate
Probeer in gedachte te houden dat zelfs al is dezelfde vraag al 50 keer aan jouw gesteld vandaag. Nummer 51 stelt hem zelf voor het eerst. Hij weet niet wat voor jouw gesneden koek is omdat je het al 50x hebt beantwoord.


FCH - 19-October-2006 @ 21:26 - - Moderate
Die wezens die aan de balie komen met een wanhopige blik in de ogen, dat zijn nu echte mensen Jantine, het soort waar ook jij van afstamt....


uitzendbureau - 19-October-2006 @ 16:15 - - Moderate
Ik zie het al Jantine zoekt nieuw werk. We hebben voor haar nog wel een leuke baan, in de fabriek. Hoeft zegeen vragen te beantwoorden en ook niet met mensen te spreken. Maar ze moet wel werken. Helaas, zal dit misschien als ambtenaar niet meevallen.


marian - 19-October-2006 @ 08:47 - - Moderate
Domme vragen bestaan niet. Domme instanties wel. Word al 4 jaar voor 2 x rioolrecht aangeslagen terwijl er maar 1 is. Beetje respect kun je verdienen als er niet zoveel LANGS elkaar heen gewerkt word.


venantius - 18-October-2006 @ 20:35 - - Moderate
Ik denk, dat de waarheid in het midden ligt. Bijsluiters zijn er om gelezen te worden. Maar ja, hoe gaat dat? En hoe leesbaar is het? Als ambtenaar, er beter niet wakker van liggen. Uiteindelijk ga je toch gewoon op tijd naar huis, dus je hebt er zelf geen schade van.


Ambtenaartje - 18-October-2006 @ 13:13 - - Moderate
Geachte mevrouw van de Berg, Ik ben ook ambtenaar en ik moet u bekennen dat ik met het schaamrood op de kaken uw bericht heb gelezen. Door mensen als u krijgen wij dus een slechte naam. Er bestaan om te beginnen geen domme vragen en bovendien wat voor vragen er ook gesteld worden, u hebt ze maar gewoon te beantwoorden. Wilt u dat even in uw oren knopen?


Alper Çugun - 18-October-2006 @ 11:16 - - Moderate
Lees het boek "Don't make me think" waarin het principe van eenvoud in simpelheid wordt uitgelegd. Natuurlijk snap ik dat formulieren moeten kloppen, maar het kan echt veel en veel simpeler. De meeste burgers kunnen of willen niet uren besteden aan het accomoderen van wat in feite bureaucratie is. Begin eens met burgers niks in te laten vullen wat u al weet en geen vaktermen te gebruiken.


interimmanager - 18-October-2006 @ 11:08 - - Moderate
Of maak in ieder geval de brief eens open. Hoeveel mensen ik al niet langs heb zien komen, zonder de brief te hebben gelezen, omdat zelfs de envelop nog dicht was.


Luuk - 18-October-2006 @ 10:01 - - Moderate
Bij sommige gemeentelijke brieven dien je van academisch niveau te zijn om er iets van te kunnen maken. En laten we eerlijk zijn; het overgrote deel van Nederland is dat niet. Domme vragen bestaan dus niet. Er is duidelijk iets mis in de communicatie naar de burger toe. Desnoods stel je de brieven op in Jip en Janneke taal zodat het wel duidelijk is en blijft. Dit is misschien wat kort door de bocht maar wie niet waagt...


Daan - 18-October-2006 @ 05:09 - - Moderate
Het lijkt mij beter bij Uzelf te rade te gaan: wat is de oorzaak van de "domme vraag"? U zult er mogelijk achter komen dat de ambtelijke taal niet door iedereen begrepen wordt. Niet onbelangrijk facet van Uw beroep: het zich verplaatsen in de schoenen van de cliënt(burger).


Visitor - 17-October-2006 @ 23:41 - - Moderate
Ja sorry. Ik heb regelmatig formulieren voor mjn neus gehad en het kan echt korter, bondiger en duidelijker en zie het maar als part of the job deze dienstverlening. Je moet maar eens kijken hoeveel formatieplaatsen het gaat schelen als burgers geen vragen meer gaan stellen en ja daar horen die ‘domme’ vragen ook bij.


TringTring - 17-October-2006 @ 22:17 - - Moderate
Ja mevrouw, begrepen mevrouw. Ik zal het noooit meer doen mevrouw.


jan met de korte achternaam - 17-October-2006 @ 20:46 - - Moderate
Als jullie ambtenaren en ander overheidspersoneel eens duidelijk en in gewoon Nederlands op papier kunnen zetten wat een mens begrijpelijk lezen kan, dan zijn er ook geen of veel minder vragen.


Wybe van Dijk - 17-October-2006 @ 19:41 - - Moderate
Er bestaan geen domme vragen, wel domme antwoorden. Uw reactie toont weinig respect voor de burger die iets niet begrijpt.


Wybe van Dijk - 17-October-2006 @ 19:39 - - Moderate
Er bestaan geen domme vragen, wel dome antwoorden. Uw reactie toont weinig respect voor de burger die iets niet begrijpt.


piet - 17-October-2006 @ 19:31 - - Moderate
geachte mej/mevr Jantine van deBerg Ik wil u er met alle respekt op wijzen dat er geen domme vragen of mensen bestaan,maar wel mensen die menen dat ze beter zijn dan anderen. Leest u maar eens het boek apen gedrag en mensenmischien leert u dan ook wat ?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten