donderdag 15 augustus 2013

Een burger is geen klant

Een burger is geen klant
In behandeling genomen onder ID: aC7QJ_0-fk6IZlR2QSgDVA

Beste burger,

Een burger is geen klant. De overheid is niet een organisatie die klanten moet bedienen. De overheid is er voor het algemeen nut ėn niet voor u als burger. Dat is een wezenlijk verschil tussen publieke en private organisaties.

Burgers moeten zich weer als burgers gaan gedragen. Om de rechten en verworvenheden in stand te houden, zal de burger zich niet alleen aan de plichten moeten houden. Hij / zij zal ook een inspanning moeten verrichten om deze rechten in stand te houden. Hiertoe zal men eerst enig verantwoordelijkheidsgevoel moeten hebben.

Kortom: hou toch eens op met dat kinderachtige, suffe, afwachtende, verwende, afhankelijke, domme gedrag. In plaats daarvan: verdiep je eens in de materie, denk niet alleen aan jezelf, neem eens initiatief en wees eens gewoon dankbaar!

Met vriendelijke groet,
Adviseur werk en inkomen bij een uitvoeringsinstantie

Deze ambtenaar kwalificeerde de burger inzake deze last als: 'onverantwoordelijk (burger sluit ogen voor eigen aandeel in probleem)'.
[]


   Subscribe
Reeds 184 antwoorden
[]
[] Burgerloket - Antwoorden []

Visitor - 15-June-2011 @ 19:07 - ^Env( - Moderate
http://kilokontrolu.gen.tr


U-47 - 5-April-2011 @ 20:33 - ^Env( - Moderate
Beste ambtenaar, ga eens een half jaartje aan de andere kant van je loket zitten, dan ga je er wel anders tegenaan kijken. Je zit er om oplossingen te bieden, ten dienste van de burger, niet om ze onder dwang door een bureaucratisch monster te vermorzelen.


brezilya fönü - 17-February-2011 @ 09:56 - ^Env( - Moderate
Brezilya Fönü Brezilya Fönü Brezilya Fönü Br ezilya Fönü


E. Alofs - 7-April-2010 @ 08:00 - ^Env( - Moderate
Helemaal mee eens, maar helaas bestaat deze misvatting ook bij veel wethouders en leidinggevenden. Die zijn er van overtuigd dat ambtenaren een soort "Wet-, procedures en regelgeving light" voor de politiek of de burger in elkaar kunnen flansen, met wel de lusten maar niet de lasten. Dat sommige dingen niet kunnen omdat de wetgever ze per sé niet wilde is blijkbaar moeilijk te bevatten. Het is jammer dat bestuurders soms net zo slecht geïnformeerd zijn als elke andere burger, want uit hoofde van hun functie zouden ze toch beter moeten weten. En als zij als het gezicht van de gemeente al zo'n opvatting uitdragen kunnen we de burger moeilijk zijn vergissing verwijten.


Alex van Ballegoijen - 6-September-2009 @ 23:25 - ^Env( - Moderate
Van een ambtenaar van een uitkeringsinstantie kan ik me zo'n reaktie voorstellen. Maar in z'n algemeenheid is een ambtenaar ook vaak contraproductief te noemen bij vragen van hardwerkende burgers. En daar wringt hem de schoen. Mensen voelen feilloos aan wanneer ze bedonderd worden. Allerlei flutboetes vliegen ons om de oren bijvoorbeeld. Je zult maar voor je werk langs de weg zitten! Als je een ambtenaar nodig hebt vind je hem niet, als je ze niet nodig hebt komen je ze dwarszitten. Dat is mijn gevoelen. Hooligans zijn misschien wel de kanariepietjes van onze samenleving, een barometer van onvrede. Gescheiden vaders die weggehouden worden bij hun kinderen omdat de moeders hun positie misbruiken met instemming van Nederlandse rechters. Afwezige vaders, verloren kinderen, normen, waarden.


Jammer - 3-January-2009 @ 08:30 - ^Env( - Moderate
Klant is koning is stelselmatig verkondigd. Zelfs door adviesbureaus die adviezen in opdracht van gemeentenen en andere overheidsinstellingen schrijven en schreven.Jammer dat financïeel dergelijke cursussen en adviezen nu door deze last weg gespoeld worden.Welke waarde kan de burger nog hechten aan een betrouwbare overheidsinstelling?


anoniema - 16-December-2008 @ 12:59 - ^Env( - Moderate
Nog even ter aanvulling. Zoveel mogelijk contact via internet. En zo min mogelijk contact met frontoffice medewerkers. Ict kan deze taken, althans zo als ze nu worden uitgevoerd, gemakkelijk overnemen.


anoniema - 16-December-2008 @ 12:27 - ^Env( - Moderate
Ergen heb ik gesteld dat het UWV en CWI dan maar moeten verdwijnen als het zo moet. Het is dan wel de bedoeling dat het fenomeen ww /wao uitkering o.i.d. nog wel blijven voortbestaan. Maar er moet een nieuwe organisatie komen. Met heldere en begrijpelijke regels voor iedereen. En ook dat het duidelijk is hoe de verhouding burger / overheid (UWV) in werkelijkheid geregeld is en blijft. Transparantie, duidelijkheid en eerlijkheid. Zodat de burger bij misstanden gelijk aan de bel kan trekken via de politieke partijen.


a - 5-December-2008 @ 10:06 - ^Env( - Moderate
Ben toch heel benieuwd of de schrijver van dit stukje overigens nog in dienst is bij het CWI. (Zal wel.)


a - 5-December-2008 @ 10:04 - ^Env( - Moderate
en toch schijnt er nog iets te moeten gebeuren: http://www.st-ab.nl/wetsuwi.htm#h4 Zie hoofdstuk 4. Ook al heb ik daar(en velen met mij) niets tot niet veel van gemerkt.


a - 5-December-2008 @ 10:04 - ^Env( - Moderate
en toch schijnt er toch nog iets te moeten gebeuren: http://www.st-ab.nl/wetsuwi.htm#h4 Zie hoofdstuk 4. Ook al heb ik daar(en velen met mij) niets tot niet veel van gemerkt.


A - 4-December-2008 @ 11:13 - ^Env( - Moderate
Eindelijk een ambtenaar die zegt hoe het ook echt werkt bij de overheid. Neem zelf het initiatief, verdiep jezelf in de enorme wirwar van wetten, regels, verordeningen en evenzovele uitzonderingen. Verdiep jezelf in de functie van de desbetreffende ambtenaar. Wat moet hij, wat mag hij, wat mag hij niet. En ga dan zaken doen. Ok, als je dat voor meerdere soorten overheidsgebieden (belastingen, burgerzaken, sociale zaken) zou je daar een dagtaak aan kunnen hebben. Maar doe je dat niet dat trek je over het algemeen aan kortste eind. Wel moet er rekening worden gehouden met, dacht ik, het feit dat Nederland meer laagopgeleiden en middelbaar opgeleiden mensen heeft dan hoogopgeleiden. Voor hen is het bovenstaande echt moeilijk en soms zelfs onmogelijk!!!!


anoniema - 4-December-2008 @ 10:55 - ^Env( - Moderate
Wat m.i. van algemeen belang is, is dat de kostenpost CWI en UWV gaat verdwijnen. Of voor 80 procent volledig worden geautomatiseerd.(Ik vermoed dat de meeste mensen liever zo worden behandeld door een computer als door mensen.) Weer een kostenpost minder, in het belang van de maatschappij. Zodat er weer ruimte is voor andere, soms onzinnige uitgaven, waar dan geen haan naar kraait. En daar gaan we toch allemaal voor? Vraag het aan het kamerlid de heer Blok van de VVD.


RH - 22-September-2008 @ 23:41 - ^Env( - Moderate
Definitie van een klant, zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Klant Conclusie: de overheid kent geen klanten. Doorslaggevende eigenschap van een klant: zijn vrijheid tot kiezen. De overheid biedt de burgers diensten als veiligheid,infrastructuur,verdediging,etc. De burger moet de risico's van het leven accepteren; ziekte, ongevallen, natuurrampen, etc. De balans tussen beide is moeilijk maar in Nederland doorgeslagen naar overheids-betutteling = schijnzekerheid. Gevolgen: bemoeizucht, regelzucht, misbruik van het systeem en ergernis. In plaats van de burger voortdurend te veronzekeren met bedreigingen zoals terrorisme, natuurrampen, etc. zou de overheid moeten aanmoedigen tot zelfstandigheid en het dragen van risico's. Ons politiek systeem en overheidsapparaat zijn hierop niet afgestemd


Lezer - 1-September-2008 @ 15:55 - ^Env( - Moderate
Wanneer we deze stelling nuanceren, heeft de schrijver misschien een punt. Een voorbeeld: De bijstandsambtenaar weegt het belang van de klant met de uitkering af tegen het belang van de klant 'samenleving'/belastingbetaler wanneer hij/zij besluit de klant met uitkering aan te melden voor een intensief traject naar werk. Er moet druk gezet worden op de uitkeringsgerechtigde om werk te vinden, maar moet ook in staat worden gesteld om de oorzaak van de problemen aan te pakken. In hoeverre kun je van de klant met uitkering begrip en 'burgerschap' verwachten wanneer hij onder druk wordt gezet? Is deze klant dan tevreden? Dit geldt ook bij vergunningaanvragen, bij het opleggen van boetes, bij de aanleg van kabels in de weg etc.Hoe meet je klanttevredenheid en kun je daarop sturen?


Lezer - 16-January-2008 @ 19:42 - ^Env( - Moderate
Voor zover mij bekend bestaat er in ons bestel zoiets als Trias Politica: Wetgevende macht, Wetuitvoerende macht & Wetcontrolerende macht. Ambtenaren dienen de wet uit te voeren. Burgers mogen van ambtenaren verwachtten dan zij naar behoren functioneren. Los van het gedrag van een burger is een afreagerende ambtenaar zijn/haar functie niet waardig.


Visitor - 30-August-2007 @ 11:51 - 77.249.228.134 - Moderate
Ik zal het nederig dankbaar tot me nemen ooh u genadige heil ambtenaar. Tim


burger - 17-April-2007 @ 11:43 - 86.90.170.207 - Moderate
Misschien ligt het hier wel aan. (Novum) - Mensen die participeren in de maatschappij, zoals zo vurig gewenst door het kabinet, stuiten op onbegrip en onkunde bij ambtenaren. Ambtenaren weten niet goed wat ze aan moeten met burgers die zelf een plein willen opknappen of een buurtcentrum willen openen. Ook luisteren ambtenaren niet goed naar assertieve burgers. Dat blijkt uit een studie van InAxis, de Commissie Innovatie Openbaar Bestuur van het ministerie van Binnenlandse Zaken. Volgens InAxis willen veel ambtenaren ondernemende burgers wel helpen, maar weten ze niet hoe. Want voor vergunningen, subsidie of een netwerk hebben burgers ambtenaren nodig, maar die weten zich geen raad met burgerinitiatieven.


Perfect - 19-January-2007 @ 13:04 - 195.96.113.51 - Moderate
Ik vind dat het tijd wordt dat de ambtenaren gewoon net als iedere burger in nederland een werknemer wordt. Zonder al die extra voorkeursbehandelingen die zij genieten wanneer zij afhankelijk zijn van een ww-uitkering of een instantie als het CWI! Daarnaast vind ik dat zij meer klantvriendelijke mogen worden want het zijn de burgers die met hun belastinggelden betalen voor hun werkplek. (Zijn de ambtenaren nog niet bekent met het burgelijk wetboek, dan wordt het tijd dat het een verplichte kost wordt voor die ambtenaren). Ik zou iedereen die in aanraking komt met zo´n ambtenaar willen adviseren om te blijven lachen om al die kromme wetgeving in Nederland!


Peter - 29-November-2006 @ 13:46 - 62.166.144.82 - Moderate
deze hele site lijkt wel de Telegraaf, het ene vooroordeel na het andere wordt gespuid. Leest lekker maar heeft niets om het lijf. Blijven lachen om de ambtenaar en het volk!


Henk - 29-November-2006 @ 13:43 - 62.166.144.82 - Moderate
Ambtenarenfront, na de creamtie neemt u zeker het slaapmiddel tot u-)


Erick - 29-November-2006 @ 13:40 - 62.166.144.82 - Moderate
Miepke als je achter in de veertig bent en (dus) al te oud is dat iets waarvoor je het CWI niet aansprakelijk voor kunt stellen, misschien wel de werkgevers! CWI bemiddelt is geen werkgever toch?


Arjan Stoffels - 25-November-2006 @ 23:41 - 213.84.139.40 - Moderate
Beste adviseur W&I, U zet "algemeen nut" en "burger" tegenover elkaar in een onwerkelijke en irreële semantische tegenstelling. 'DE' (veelkoppige) burger is bepaler en ontvanger van 'HET' algemeen nut. Dat 'de' (individuele) burger niet DE burger is, betekent geenszins dat de overheid er niet voor zijn individuele nut zou zijn. Integendeel. DE burger stuurt de overheid aan, zodat deze ten nutte van 'DE' en 'de' burger kan bestaan. De aanwezigheid van een algemeen belang of nut dat de overheid propageert, ontleent zijn bestaansrecht aan het (gezamenlijke) individuele belang van de burger, danwel het algemeen nut dat DE burger wenst voor de burger. Ik vraag mij oprecht af wat u bij de overheid doet, als u met het dedain van uw last de burger benadert.


Sjakie - 24-November-2006 @ 18:35 - 84.29.224.123 - Moderate
Deze meneer heeft helemaal gelijk. Maar dit is voor 'klanten' nauwelijks te bevatten. Algemeen belang is iets heel anders dan individueel belang. Algemeen belang druist echter vaak in tegen individueelel belangen. Het blijft daarbij belangrijk dat meneer het algemeen belang moet kunnen uitleggen aan de individuele "klant"


wjp - 24-November-2006 @ 16:47 - 82.171.55.180 - Moderate
De burger is geen klant? That's exactly how things started in Nazi-Germany... Trouwens, je legt de klemtoon verkeerd. Lees maar eens na.


miepke - 23-November-2006 @ 12:51 - 80.61.167.178 - Moderate
Wat is dit nou? Kom ik bij het CWI, neem al mijn gegevens mee, kijken ze niet eens naar mijn CV, hebben een rij standaardvragen. 1 Hebt uw werk gevonden/ (ik: Nee, anders was ik hier niet weer) 2 Hebt u in de tussenliggende periode gewerkt (ik: Ja, bij .............. uitzendwerk) 3 Hebt u gesolliciteerd? (Ja, elke werdag 1, zie deze. (maar ja, die hoeven ze niet te zien, niet hun werk/geen tijd) 4 Heeft u ook gezocht op werk.nl (ja, zie deze (ook niet nodig om te zien)) 5 Heeft u deze gezien? laar vacature zien (ja, zie, heb ik op geschreven) 6 blijft u wel zoeken? (HOE DURFT ZE NA WAT IK LIET ZIEN EN ZIJ GEEN BLIK WAARDIG KEURDE). En nou durft een CWI ambtenaartje zoiets te schrijven??????????? Een groffe belediging. Als je achter in de veertig bent ben je tegenwoordig al bijna te oud!


Rodolfo - 21-November-2006 @ 16:11 - 193.78.72.68 - Moderate
En de slager slacht koeien, de bakker bakt brood en de bouwvakker bouwt een huis. Maar wie neemt het af? Juist. En dat geldt dus ook voor de publieke diensten.


Gedupeerd - 20-November-2006 @ 14:12 - 85.146.49.90 - Moderate
Oei, grove fout maak je daar. De burger is inderdaad wel een klant. U bent een klant van u baas. U baas is een klant van zijn baas. En diegene die u moet helpen is u klant. Zo simpel ligt het. Burgers hebben over het algemeen veel meer verantwoordelijkheid dan de overheid. De burger hoeft immers maar voor zichzelf op te komen daar waar de overheidsmedewerkers gewoon zeggen dat ze de regels niet gemaakt hebben maar slecht(s) uitvoeren. Maar goed, aan de ene kant begrijp ik u opmerking wel. De overheid ziet namelijk liever de bedrijven als klant. En...de klant is koning. Iets dat ook zeer duidelijk uit het beleid blijkt.


Joey - 26-October-2006 @ 16:20 - 172.30.52.137, 193.203.220.126 - Moderate
Ik begrijp het sentiment achter deze redenering. Dag in dag uit wordt je als ambtenaar sociale zaken geconfronteerd met agressieve en veeleisende klanten, die alleen rekening houden met zichzelf (gelukkig zijn er ook andere klanten). Dit is echter geen vrijbrief voor inprofessioneel ambtelijk gedrag. Als ambtenaar werk je ten dienste van de gemeenschap en als zodanig zul je dus ook met ieder lid van die gemeenschap rekening dienen te houden. Met andere woorden: je zult de mensen wel als klant moeten behandelen en de klant is in beginsel koning (totdat blijkt dat hij de kroon niet waard is). Van de andere kant vind ik inderdaad dat burgers ook hun verantwoordelijkheid ten opzichte van de gemeenschap dienen te nemen. Bijvoorbeeld: 1 keer fraude, nooit meer uitkering!


Burger B. - 26-October-2006 @ 12:13 - 81.171.8.126 - Moderate
Klant of geen klant. U kunt toch zeker wel gewoon vriendelijk zijn. Dat ben ik ook net zoals tegen iedereen die ik tegen. Uiteraard behalve als iemand zich niet juist tegen mij gedraagt. Ik kom niet vaak op het gemeente huis maar als ik er kom tref ik toch vaak een chagerijnige beambte, terwijl ik niet klaag, niet zeur en gewoon vriendelijk bij hem/haar aan de balie kom.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten