donderdag 15 augustus 2013

Gedegradeerd vanwege te harde aanpak zwartrijder. Neem het voor mij op, burger!

Gedegradeerd vanwege te harde aanpak zwartrijder. Neem het voor mij op, burger!
In behandeling genomen onder ID: HdFuXwBMveDS37KVmhQKnw

Beste burger,

Een tijdje geleden werd ik als 35-jaar jonge BOA bij de NS door een treinconducteur te hulp geroepen. Zij had het aan de stok met een treinpassagier.

Een 60-plusser, die een kortingskaart toonde, maar helaas 5 minuten voor 9 was ingestapt. Zodoende had hij op het moment van controle dus geen geldig plaatsbewijs.

Het ging om een bedrag van 36,60 Euro (exclusief 35 Euro boete) die hij niet direct wilde betalen, waardoor hij een nog hogere rekening toegestuurd zou krijgen. Toen vroegen we hem om zijn legitimatiebewijs en hebben zijn persoonsgegevens overgenomen. Hij ging echter niet akkoord met de hogere rekening, en liet blijken alsnog de 36,60 euro te willen betalen.

Maar daar gingen wij natuurlijk niet meer op in. Tenslotte moet de NS mijn cursusgeld voor de BOA-opleiding ook ergens vandaan halen, nietwaar?

En toen werd hij kwaad en wilde hij mijn legitimatiebewijs nog zien ook. Vervolgens nam hij mijn gegevens over. Ik was razend, wat denkt zo'n relschopper wel? Wij doen ook maar gewoon ons werk, toch?

Gelukkig hadden wij zijn paspoort nog. En daar kon hij mooi naar fluiten. Hij kon hoog en laag springen, maar we hebben de spoorwegpolitie van het volgende station ingeschakeld. Daar zijn mijn collega en ik uitgestapt en hebben de kwestie aan de spoorwegpolitie overgedragen.

De 60-plusser dreigde de trein op te houden, maar door druk van de spoorwegpolitie en omdat hij zijn paspoort terug wilde hebben, stapte hij uiteindelijk toch uit.

De spoorwegpolitie deed een beroep op de gemeentepolitie van de plaats van het station. Die hield een hele preek tegen ons (in plaats van tegen de 60-plusser) en vroeg ons zijn paspoort terug te geven. Wij konden niet anders dan hierop ingaan.

Vervolgens heeft de 60-plusser bij de NS geklaagd. En nu komt het: als BOA werd ik gedegradeerd en na een speciale cursus overgeplaatst naar de afdeling klantenservice. Nu is mijn BOA-diploma waardeloos geworden.

Ik denk dat ik maar bij de politie ga werken. Ik hoop dat ze me aannemen. En dat allemaal door die 60-plusser. Ik voel mij buiten proportioneel bestraft.

Wat kunt U aan mijn situatie doen, burger? Wij BOA's moeten ons toch tegen de burger kunnen verdedigen zonder bang te hoeven zijn voor ons hachje, wat zullen we nou hebben?

Trouwens, regels zijn regels, zeggen ze altijd. Of niet soms? Graag verneem ik hierop Uw reactie en wat U denkt hieraan te kunnen doen. Bij voorbaat dank.

Met vriendelijke groet,
Truus Huizinga

Gediplomeerd Buitengewoon Opsporingsambtenaar, maar nu gedegradeerd tot medewerkster Klantenservice


Huizinga kwalificeerde de burger inzake deze last als: 'ongehoorzaam (burger lapt regels aan zijn laars)'.
Gegevens in deze last zijn om privacyredenen gefingeerd
[]


   Subscribe
Reeds 94 antwoorden
[]
[] Burgerloket - Antwoorden []

hellebeer - 25-October-2012 @ 02:37 - ^Env( - Moderate
Waar ligt de grens? Vijf minuten te vroeg is 5. Vijf km te hard is ook te hard. Mijn zwager, conducteur, doet dit wel creatief. Eerst een zakelijke preek, dan doen alsof het dokken komt, en vervolgens een groots aanbod doen: bij de volgende halte moet de persoon eruit, en wachten op de volgende trein Mooi bedacht, dat is lik op stuk beleid: de wachttijd benutten om het financiele gewin te ondergaan. Maar van een paspoort MOET je altijd afblijven, lees art. 5 van de paspoortwet maar eens na.


boze koos - 18-October-2012 @ 19:56 - ^Env( - Moderate
Als ik het goed begrijp is deze 60+er geen zwartrijder, maar heeft hij geen korting omdat hij 5 minuten te vroeg de trein is ingestapt. Ieder weldenkend mens zou dit door de vingers zien wanneer iemand wel gewoon een kaartje heeft betaald. Naar mijn mening is het probleem hier niet de 60+er maar is het probleem jouw drang om macht te hebben over een 'normale' burger. Overigens mag je jezelf dan wel B.O.A noemen, maar laten we redelijk blijven... dit is een mbo opleiding die je met 2 vingers in je neus en ogen dicht kunt afronden. Na het lezen van dit bericht walg ik nog meer van ambtenaren die zichzelf graag in een bepaalde machtspositie zien die totaal nergens op slaat. Met een klein empathisch vermogen had je je baan bespaard gebleven! en bij de politie gaan is nog zwakker !


Biels Dwarsligger - 17-September-2012 @ 22:50 - ^Env( - Moderate
Excuus Truus.....


W.E. Lopgevoed - 27-July-2012 @ 13:58 - ^Env( - Moderate
Beste Truus, De van agressie en onbenul doordrenkte mensensoort die 'BOA' heet verdient niet anders. U bent slachtoffer van een overheid die meent het geweldsmonopolie te kunnen overlaten aan mensen zonder ontwikkeling en oordeelsvermogen. De griezelige knokploegen die onder de naam 'Service en veiligheid' de stations onveilig maken zijn als middel erger dan welke kwaal dan ook. Wat hebben wij duurbetalende treinreizigers misdaan dat we met deze nep-rambo's worden geconfronteerd? Uit het feit dat u al boos wordt als iemand uw legitimatiebewijs overschrijft blijkt wel dat u tegen uw taak niet was opgewassen. Wees blij met uw degradatie! De NS heeft goed werk gedaan. Nu nog de overige zoveel-duizend S&V-ers degraderen! Groeten, Willem Eduard Lopgevoed


Henk - 5-February-2012 @ 22:53 - ^Env( - Moderate
Eigen schuld, niet zeiken en met je poten van andermans spullen afblijven. Ben je inmiddels alweer verder gedegradeerd?


Nick - 30-August-2011 @ 13:17 - ^Env( - Moderate
Beste Truus, Allereerst vind het echt niet leuk voor jou wat je is overkomen. Ik, zelf BOA, weet hoe je al BOA kan worden behandeld. Veel mensen snappen niet dat je, als BOA, voor veel dingen bevoegd bent. Vaak weet de politie niet eens wat `onze` bevoegdheden zijn. Als jij diegene hebt aangehouden MOET de politie ze zelfs overbrengen naar het bureau, de agenten mogen niet beslissen of het strafbaar was wat jij, in deze situatie, hebt gedaan, dat is aan de officier van justitie. Die beslist over de zaak, de politie niet. Jij moet gewoon je verbaal uitschrijven (mini- of tik- verbaal) en de persoon gaat dan maar in bezwaar, dan kijkt de officier wel wat ermee gebeurd. Ik vind het heel zwaar oneerlijk wat de NS nu bij jou heeft gedaan. Ik zou het veel hogerop zoeken als ik jouw was.Succes!


herman - 23-June-2011 @ 08:36 - ^Env( - Moderate
op de eertse plaats vriendlijk blijven tegen de 60 jarige,pas poort innemen had ik niet gedaan,wel de trin gestopt en op het volgende staion aan de spoor weg politie over gelaten die hebben meer bevoegdheid. ik weet niet wat de procedure is maar mag men wel een paspoort inemen of vasthouden,wat is u in de opleiding geleerd,verder kan men toch na eneige tijd wel weer als boa verder gaan ,na een goed gesprek,boa worden toch in 6verschillende categorie ingedeeld.hoeft niet perse bij het spoor te zijn. ik zou het niet zo snel op geven, wel was het zeker geen makkelijke situatie maar je hoort dit wel meer.ik zou bij iemand die een boa opleiding geeft om advies inwinnen hoe hier te handelen.moeilijke persoon is toch beter gelijk aan de politie over te dragen en hun verder te laten handelen,i


Raymond Kaltofen - 12-June-2011 @ 12:09 - ^Env( - Moderate
Deze man had nooit zijn paspoort hoeven afgeven aan een BOA, deze hoeft hij alleen maar te tonen als legitimatie. In dit geval zijn jullie als BOA in overtreding vandaar de preek van de Politie want deze zijn wel bevoegd als je goed had opgelet tijdens jou BOA lessen.


cats@casema.nl - 23-May-2011 @ 12:03 - ^Env( - Moderate
jij bepaalt pcvb ja/nee .aanhouden/ politie voor verhoor over brengen .ns ja imago ,dan maar offer brengen JIJ dus....als deze promotie op papier staat zou ik ,O.R aanspreken , daarna komt toch de advocaat tevoor schijn.


Jeroen - 3-February-2011 @ 10:14 - ^Env( - Moderate
Sterker nog, de man in kwestie had enkel zijn paspoort mogen tonen, hij had het niet af mogen geven.


erwin - 19-January-2011 @ 16:08 - ^Env( - Moderate
Wat lul je nou? Voor wat betreft jou persoon hebben ze toch alleen maar de regels toegepast. Had jij toch ook gedaan? Jankert!


lucien - 25-June-2010 @ 08:51 - ^Env( - Moderate
goh, voor het eerst in tijden een stukje vertroiuwen in de NS teruggekregen.


rianne - 23-March-2010 @ 15:19 - ^Env( - Moderate
beste ''ikke''wij bij de ns zijn wel boa! alleen de functie die wij hebben is conducteur of conductrise.. en daarbij zijn boa,,! denk ik maak het ff duidelijk


Kenkerland - 6-February-2010 @ 00:18 - ^Env( - Moderate
U moet uzelf legitiemeren als een burger daarom u vraagt gezien u een handhaafs functie heeft al hellemaal. En om een persoon daarop te beoordelen zegt al genoeg wat voor temprament u heeft. Als u de meneer de optie had gegeven om direct ALSNOG de boete te betalen, was dit waarschijnlijk geen eens gebeurd. Zowiezo ontbreken hier grove stuken van het verhaal! De politie heeft dit verhaal hellemaal uitgehoort en heeft jou en je collegá in het ongelijk gestelt. Wat vrij weinig voorkomt mag ik zeggen want iedereen weet Ambtenaren in functie komen op voor elkaar. U zegt verdedigen tegen een burger, hoewel in dit verhaal hellemaal niks voorkomt van fysiek geweld. Dus mag u hellemaal niks uitvoeren. De opleiding die u hebt gevolgd is compleet anders dan een politie opleiding!


Ikke - 6-January-2010 @ 12:38 - ^Env( - Moderate
Absoluut terecht, als dit verhaal klopt. Te eerste ben je geen BOA bij de NS maar Hoofdconducteur of mdw Senv. Of je coulant moet zijn met de 9 uurs grens is voor iedere mdw om dat zelf te bepalen. Wat er daarna gebeurd, een discussie, is veel voorkomend en kan vaak mondeling worden opgelost zeer zeker als het paspoort van de persoon al in handen is, gewoon schrijven en klaar ben je. Je bent verplicht je te legitimeren als een persoon je daarom vraagt, sterker nog als je in burger bent moet je dat ongevraagd doen. Als jij dan over de kook gaat is dat jouw probleem Truus. Jij had nooit om assistentie hoeven te vragen want je had alle ingrediënten om een UVB te schrijven. Ook het inhouden van het paspoort is buiten proportioneel.


robin - 4-January-2010 @ 22:50 - ^Env( - Moderate
En terecht gedegradeerd. Wat een domme interpretatie van regelgeving.Het intellect wat tegenwoordig een "bevoegdheid"heeft maar hem niet kan gebruiken stijgt dagelijks. Dat levert conflict situaties op die volkomen onnodig zijn. Een paspoort achterhouden? Bent u gek geworden, dat recht heeft u niet. Maar bij de klantenservice heeft u genoeg tijd om eens voor de spiegel te gaan staan. Het is jammer dat de overheid kiest voor BOA's het recht zal nooit meer zijn loop krijgen door zoveel domheid in een uniform en een bonnenboekje.


Willem - 26-June-2009 @ 18:48 - ^Env( - Moderate
Ik heb ook ongelovelijke problemen gehad met de B.o.a's van de N.s. Kijk je kan iedere aap een uniform aantrekken maar dat betekent nog niet dat ze enig gezag uitstralen. Ik heb meegemaakt dat ze mensen liepen uit te dagen en liepen te blèren in de stationshal. Tegen mij is buitensporig geweld gebruikt. Gelukkig staat alles op film. Ik heb ook een brief gescheven naar de N.S.. Ik hoop dat ze die apen in uniforms die zo onprofessioneel handelden ook overplaatsen. Het liefst naar de spoorwegen in Zimbabwe.


Jan - 21-June-2009 @ 11:32 - ^Env( - Moderate
En trouwens... een beetje iemand's paspoort niet meer terug willen geven. U mag blij zijn dat er geen aangifte gedaan is, hopelijk gebeurt dit nog! En dat wil bij de politie.....


Jan - 21-June-2009 @ 11:28 - ^Env( - Moderate
Hoe kunnen ze iemand als u op de klantenservice neerzetten? Ze hadden u direct moeten ontslaan! Dit zegt echter weer genoeg over de klantonvriendelijkheid van de NS. Hoe durven jullie treinreizigers zo lastig te vallen! U moet zich schamen!


ARIE - 13-October-2008 @ 14:58 - ^Env( - Moderate
bESTE TRUUS DRAAI DE ZAAK EENS OM, ZOU JIJ OOK NIET LEUK VINDEN TOCH? EN HAAL EENS HET BOEKJE GEDRAG IN AANHOUDINGS SITUATIES SUCSES


Gast - 2-October-2008 @ 12:23 - ^Env( - Moderate
Hallo Truus, Zoals je weet hebben we feiten en omstandigheden. Het feit is 5 min. te vroeg op de trein is 5min. te vroeg. De omstandigheden zijn nou juist de 5 min. Ik vind het ook niet heel coulant van je om te beginnen over de 5 min. Een half uur had al anders geweest. De trein is ook wel eens 5 min. of meer te laat en dan had het wel goed geweest. De manier waarom je gehandeld heb is niet juist, los van of dit je baan heeft moeten kosten, maar dit is ook niet het imago waar de NS op zit te wachten. Dus de beslissing val ook nog te verdedigen. Al met al een hard leermoment die je niet snel nog eens begaat.


Gast - 2-October-2008 @ 12:23 - ^Env( - Moderate
Hallo Truus, Zoals je weet hebben we feiten en omstandigheden. Het feit is 5 min. te vroeg op de trein is 5min. te vroeg. De omstandigheden zijn nou juist de 5 min. Ik vind het ook niet heel coulant van je om te beginnen over de 5 min. Een half uur had al anders geweest. De trein is ook wel eens 5 min. of meer te laat en dan had het wel goed geweest. De manier waarom je gehandeld heb is niet juist, los van of dit je baan heeft moeten kosten, maar dit is ook niet het imago waar de NS op zit te wachten. Dus de beslissing val ook nog te verdedigen. Al met al een hard leermoment die je niet snel nog eens begaat.


Gast - 2-October-2008 @ 12:23 - ^Env( - Moderate
Hallo Truus, Zoals je weet hebben we feiten en omstandigheden. Het feit is 5 min. te vroeg op de trein is 5min. te vroeg. De omstandigheden zijn nou juist de 5 min. Ik vind het ook niet heel coulant van je om te beginnen over de 5 min. Een half uur had al anders geweest. De trein is ook wel eens 5 min. of meer te laat en dan had het wel goed geweest. De manier waarom je gehandeld heb is niet juist, los van of dit je baan heeft moeten kosten, maar dit is ook niet het imago waar de NS op zit te wachten. Dus de beslissing val ook nog te verdedigen. Al met al een hard leermoment die je niet snel nog eens begaat.


jammer - 4-September-2008 @ 15:32 - ^Env( - Moderate
hahahahahahaha ouwe mensen pesten zielig hoor, daar word je nu waarschijnlijk voor gestrafd. jammer!


John - 21-January-2008 @ 01:28 - ^Env( - Moderate
Beste Truus, Ik vroeg mij even af wat er met de conducteur is gebeurd. De reden is dat hij even later niet meer in het verhaal voorkomt. Een BOA diploma blijft trouwens vijf jaar geldig zoals je weet. Regels zijn regels maar dat noem ik meer zwart wit kijken en ook bij de politie hebben we nog het grijze gebied. Als je ook daar in kunt werken dan zou dat al een klein stapje naar de politie kunnen zijn. véél succes en je moet maar zo denken wat er is gebeurd is niet fout het zijn leermomenten. Dit gebeurd je niet nog eens een keer daar ben ik van overtuigd.


Lezer - 16-January-2008 @ 19:33 - ^Env( - Moderate
regels zijn regels Nogal simpel gesteld. Naast de wet- en regelgeving bestaat er ook nog zoiets als omstandigheden. Strikt de regels aanhouden is absoluut onmogelijk dus dient mén vooral redelijk te blijven, maar ja dat lukt ook weer niet altijd.


pewi - 25-August-2007 @ 12:41 - 88.211.176.244 - Moderate
Beste Truus: 5 minuten te vroeg, praat daar over met die man. geef desnoods een waarschuwing. Wedden dat deze (misschien onwetend?) de volgende keer hier beter op let. Communicatie, daar gaat het om. Bovendien was je niet gerechtigd om zijn paspoort onder je te houden. Deze je had je direct nadat je zijn gegevens had opgeschreven terug moeten geven aan de eigenaar. Ik ben er natuurlijk niet bij geweest en weet ook niet waarom dit geëscaleerd is. Laat je echter niet gek maken door de regels die NS je oplegt. Als BOA heb je een discretionaire bevoegdheid, hetgeen betekent dat alleen jij beslist of je schrijft of niet. Laat je hart spreken en niet de regelgeving van NS. Een tip, bedenk altijd wat je had gedaan als het je vader was geweest. Succes verder.


Jorin - 10-August-2007 @ 11:18 - 172.31.74.107, 213.244.160.148 - Moderate
Hahahaha echt goed voor je gewoon!! Met je regels zijn regels wat zijn nou 5 minuten!!! regelneuker!


HenkN - 29-June-2007 @ 12:29 - 82.95.243.97 - Moderate
U bent terecht gedegradeerd als BOA, uit uw hele relaas blijkt dat u geen kaas hebt gegeten van de functie Buitengewoon opsporings ambtenaar, u maakte misbruik van uw machtspositie en of het nu om een 60 plusser gaat of om een twintig minner, UW gedrag is laakbaar. Een carriere bij de politie zit er wat mij betreft niet in, als beveiligingsbeambte zou u misschien nog acceptabel zijn, omdat u dan een "burger"zonder opsporingsbevoegdheid bent en dus geen machtspositie kunt bekleden.


H-H. - 12-June-2007 @ 14:53 - 85.88.132.210 - Moderate
Als de trein gewoon 5 minuten later was weggegaan zoals gewoonlijk was er niets aan de hand geweest... En natuurlijk verdien je het niet om BOA te zijn. 5 minuten... Flexibiliteit en menselijkheid maken een betere wereld. Echt waar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten