Gedegradeerd vanwege te harde aanpak zwartrijder. Neem het voor mij op, burger!
In behandeling genomen onder ID: HdFuXwBMveDS37KVmhQKnw
Beste burger,
Een
tijdje geleden werd ik als 35-jaar jonge BOA bij de NS door een
treinconducteur te hulp geroepen. Zij had het aan de stok met een
treinpassagier.
Een 60-plusser, die een kortingskaart toonde, maar helaas 5 minuten
voor 9 was ingestapt. Zodoende had hij op het moment van controle dus
geen geldig plaatsbewijs.
Het ging om een bedrag van 36,60 Euro (exclusief 35 Euro boete) die hij
niet direct wilde betalen, waardoor hij een nog hogere rekening
toegestuurd zou krijgen. Toen vroegen we hem om zijn legitimatiebewijs
en hebben zijn persoonsgegevens overgenomen. Hij ging echter niet
akkoord met de hogere rekening, en liet blijken alsnog de 36,60 euro te
willen betalen.
Maar daar gingen wij natuurlijk niet meer op in. Tenslotte moet de NS
mijn cursusgeld voor de BOA-opleiding ook ergens vandaan halen,
nietwaar?
En toen werd hij kwaad en wilde hij mijn legitimatiebewijs nog zien
ook. Vervolgens nam hij mijn gegevens over. Ik was razend, wat denkt
zo'n relschopper wel? Wij doen ook maar gewoon ons werk, toch?
Gelukkig hadden wij zijn paspoort nog. En daar kon hij mooi naar
fluiten. Hij kon hoog en laag springen, maar we hebben de
spoorwegpolitie van het volgende station ingeschakeld. Daar zijn mijn
collega en ik uitgestapt en hebben de kwestie aan de spoorwegpolitie
overgedragen.
De 60-plusser dreigde de trein op te houden, maar door druk van de
spoorwegpolitie en omdat hij zijn paspoort terug wilde hebben, stapte
hij uiteindelijk toch uit.
De spoorwegpolitie deed een beroep op de gemeentepolitie van de plaats
van het station. Die hield een hele preek tegen ons (in plaats van
tegen de 60-plusser) en vroeg ons zijn paspoort terug te geven. Wij
konden niet anders dan hierop ingaan.
Vervolgens heeft de 60-plusser bij de NS geklaagd. En nu komt het: als
BOA werd ik gedegradeerd en na een speciale cursus overgeplaatst naar
de afdeling klantenservice. Nu is mijn BOA-diploma waardeloos geworden.
Ik denk dat ik maar bij de politie ga werken. Ik hoop dat ze me
aannemen. En dat allemaal door die 60-plusser. Ik voel mij buiten
proportioneel bestraft.
Wat kunt U aan mijn situatie doen, burger? Wij BOA's moeten ons toch
tegen de burger kunnen verdedigen zonder bang te hoeven zijn voor ons
hachje, wat zullen we nou hebben?
Trouwens, regels zijn regels, zeggen ze altijd. Of niet soms? Graag
verneem ik hierop Uw reactie en wat U denkt hieraan te kunnen doen. Bij
voorbaat dank.
Met vriendelijke groet,
Truus Huizinga
Gediplomeerd Buitengewoon Opsporingsambtenaar, maar nu gedegradeerd tot medewerkster Klantenservice
Huizinga kwalificeerde de burger inzake deze last als: 'ongehoorzaam (burger lapt regels aan zijn laars)'.
Gegevens in deze last zijn om privacyredenen gefingeerd
Burgerloket - Antwoorden
hellebeer
- 25-October-2012
@ 02:37
- ^Env(
- Moderate
Waar ligt de grens? Vijf minuten te vroeg is 5.
Vijf km te hard is ook te hard.
Mijn zwager, conducteur, doet dit wel creatief.
Eerst een zakelijke preek, dan doen alsof het
dokken komt, en vervolgens een groots aanbod doen:
bij de volgende halte moet de persoon eruit, en
wachten op de volgende trein Mooi bedacht, dat is
lik op stuk beleid: de wachttijd benutten om het
financiele gewin te ondergaan.
Maar van een paspoort MOET je altijd afblijven,
lees art. 5 van de paspoortwet maar eens na.
boze koos
- 18-October-2012
@ 19:56
- ^Env(
- Moderate
Als ik het goed begrijp is deze 60+er geen
zwartrijder, maar heeft hij geen korting omdat hij
5 minuten te vroeg de trein is ingestapt.
Ieder weldenkend mens zou dit door de vingers zien
wanneer iemand wel gewoon een kaartje heeft betaald.
Naar mijn mening is het probleem hier niet de
60+er maar is het probleem jouw drang om macht te
hebben over een 'normale' burger.
Overigens mag je jezelf dan wel B.O.A noemen, maar
laten we redelijk blijven... dit is een mbo
opleiding die je met 2 vingers in je neus en ogen
dicht kunt afronden.
Na het lezen van dit bericht walg ik nog meer van
ambtenaren die zichzelf graag in een bepaalde
machtspositie zien die totaal nergens op slaat.
Met een klein empathisch vermogen had je je baan
bespaard gebleven! en bij de politie gaan is nog
zwakker !
Biels Dwarsligger
- 17-September-2012
@ 22:50
- ^Env(
- Moderate
Excuus Truus.....
W.E. Lopgevoed
- 27-July-2012
@ 13:58
- ^Env(
- Moderate
Beste Truus,
De van agressie en onbenul doordrenkte mensensoort
die 'BOA' heet verdient niet anders. U bent
slachtoffer van een overheid die meent het
geweldsmonopolie te kunnen overlaten aan mensen
zonder ontwikkeling en oordeelsvermogen. De
griezelige knokploegen die onder de naam 'Service
en veiligheid' de stations onveilig maken zijn als
middel erger dan welke kwaal dan ook. Wat hebben
wij duurbetalende treinreizigers misdaan dat we
met deze nep-rambo's worden geconfronteerd?
Uit het feit dat u al boos wordt als iemand uw
legitimatiebewijs overschrijft blijkt wel dat u
tegen uw taak niet was opgewassen. Wees blij met
uw degradatie! De NS heeft goed werk gedaan. Nu
nog de overige zoveel-duizend S&V-ers degraderen!
Groeten,
Willem Eduard Lopgevoed
Henk
- 5-February-2012
@ 22:53
- ^Env(
- Moderate
Eigen schuld, niet zeiken en met je poten van
andermans spullen afblijven. Ben je inmiddels
alweer verder gedegradeerd?
Nick
- 30-August-2011
@ 13:17
- ^Env(
- Moderate
Beste Truus,
Allereerst vind het echt niet leuk voor jou wat
je is overkomen. Ik, zelf BOA, weet hoe je al BOA
kan worden behandeld. Veel mensen snappen niet
dat je, als BOA, voor veel dingen bevoegd bent.
Vaak weet de politie niet eens wat `onze`
bevoegdheden zijn. Als jij diegene hebt
aangehouden MOET de politie ze zelfs overbrengen
naar het bureau, de agenten mogen niet beslissen
of het strafbaar was wat jij, in deze situatie,
hebt gedaan, dat is aan de officier van justitie.
Die beslist over de zaak, de politie niet. Jij
moet gewoon je verbaal uitschrijven (mini- of tik-
verbaal) en de persoon gaat dan maar in bezwaar,
dan kijkt de officier wel wat ermee gebeurd. Ik
vind het heel zwaar oneerlijk wat de NS nu bij
jou heeft gedaan. Ik zou het veel hogerop zoeken
als ik jouw was.Succes!
herman
- 23-June-2011
@ 08:36
- ^Env(
- Moderate
op de eertse plaats vriendlijk blijven tegen de 60
jarige,pas poort innemen had ik niet gedaan,wel de
trin gestopt en op het volgende staion aan de
spoor weg politie over gelaten die hebben meer
bevoegdheid.
ik weet niet wat de procedure is maar mag men wel
een paspoort inemen of vasthouden,wat is u in de
opleiding geleerd,verder kan men toch na eneige
tijd wel weer als boa verder gaan ,na een goed
gesprek,boa worden toch in 6verschillende
categorie ingedeeld.hoeft niet perse bij het spoor
te zijn.
ik zou het niet zo snel op geven,
wel was het zeker geen makkelijke situatie maar je
hoort dit wel meer.ik zou bij iemand die een boa
opleiding geeft om advies inwinnen hoe hier te
handelen.moeilijke persoon is toch beter gelijk
aan de politie over te dragen en hun verder te
laten handelen,i
Raymond Kaltofen
- 12-June-2011
@ 12:09
- ^Env(
- Moderate
Deze man had nooit zijn paspoort hoeven afgeven
aan een BOA, deze hoeft hij alleen maar te tonen
als legitimatie. In dit geval zijn jullie als BOA
in overtreding vandaar de preek van de Politie
want deze zijn wel bevoegd als je goed had
opgelet tijdens jou BOA lessen.
cats@casema.nl
- 23-May-2011
@ 12:03
- ^Env(
- Moderate
jij bepaalt pcvb ja/nee .aanhouden/ politie voor
verhoor over brengen .ns ja imago ,dan maar offer
brengen JIJ dus....als deze promotie op papier
staat zou ik ,O.R aanspreken , daarna komt toch
de advocaat tevoor schijn.
Jeroen
- 3-February-2011
@ 10:14
- ^Env(
- Moderate
Sterker nog, de man in kwestie had enkel zijn
paspoort mogen tonen, hij had het niet af mogen
geven.
erwin
- 19-January-2011
@ 16:08
- ^Env(
- Moderate
Wat lul je nou? Voor wat betreft jou persoon
hebben ze toch alleen maar de regels toegepast.
Had jij toch ook gedaan? Jankert!
lucien
- 25-June-2010
@ 08:51
- ^Env(
- Moderate
goh, voor het eerst in tijden een stukje
vertroiuwen in de NS teruggekregen.
rianne
- 23-March-2010
@ 15:19
- ^Env(
- Moderate
beste ''ikke''wij bij de ns zijn wel boa! alleen
de functie die wij hebben is conducteur of
conductrise.. en daarbij zijn boa,,! denk ik maak
het ff duidelijk
Kenkerland
- 6-February-2010
@ 00:18
- ^Env(
- Moderate
U moet uzelf legitiemeren als een burger daarom u
vraagt gezien u een handhaafs functie heeft al
hellemaal.
En om een persoon daarop te beoordelen zegt al
genoeg wat voor temprament u heeft.
Als u de meneer de optie had gegeven om direct
ALSNOG de boete te betalen, was dit waarschijnlijk
geen eens gebeurd.
Zowiezo ontbreken hier grove stuken van het verhaal!
De politie heeft dit verhaal hellemaal uitgehoort
en heeft jou en je collegá in het ongelijk
gestelt. Wat vrij weinig voorkomt mag ik zeggen
want iedereen weet Ambtenaren in functie komen op
voor elkaar.
U zegt verdedigen tegen een burger, hoewel in dit
verhaal hellemaal niks voorkomt van fysiek geweld.
Dus mag u hellemaal niks uitvoeren.
De opleiding die u hebt gevolgd is compleet anders
dan een politie opleiding!
Ikke
- 6-January-2010
@ 12:38
- ^Env(
- Moderate
Absoluut terecht, als dit verhaal klopt.
Te eerste ben je geen BOA bij de NS maar
Hoofdconducteur of mdw Senv.
Of je coulant moet zijn met de 9 uurs grens is
voor iedere mdw om dat zelf te bepalen.
Wat er daarna gebeurd, een discussie, is veel
voorkomend en kan vaak mondeling worden opgelost
zeer zeker als het paspoort van de persoon al in
handen is, gewoon schrijven en klaar ben je.
Je bent verplicht je te legitimeren als een
persoon je daarom vraagt, sterker nog als je in
burger bent moet je dat ongevraagd doen. Als jij
dan over de kook gaat is dat jouw probleem Truus.
Jij had nooit om assistentie hoeven te vragen want
je had alle ingrediënten om een UVB te schrijven.
Ook het inhouden van het paspoort is buiten
proportioneel.
robin
- 4-January-2010
@ 22:50
- ^Env(
- Moderate
En terecht gedegradeerd. Wat een domme
interpretatie van regelgeving.Het intellect wat
tegenwoordig een "bevoegdheid"heeft maar hem niet
kan gebruiken stijgt dagelijks. Dat levert
conflict situaties op die volkomen onnodig zijn.
Een paspoort achterhouden? Bent u gek geworden,
dat recht heeft u niet. Maar bij de
klantenservice heeft u genoeg tijd om eens voor
de spiegel te gaan staan. Het is jammer dat de
overheid kiest voor BOA's het recht zal nooit
meer zijn loop krijgen door zoveel domheid in een
uniform en een bonnenboekje.
Willem
- 26-June-2009
@ 18:48
- ^Env(
- Moderate
Ik heb ook ongelovelijke problemen gehad met de
B.o.a's van de N.s.
Kijk je kan iedere aap een uniform aantrekken
maar dat betekent nog niet dat ze enig gezag
uitstralen. Ik heb meegemaakt dat ze mensen
liepen uit te dagen en liepen te blèren in de
stationshal. Tegen mij is buitensporig geweld
gebruikt. Gelukkig staat alles op film. Ik heb
ook een brief gescheven naar de N.S.. Ik hoop dat
ze die apen in uniforms die zo onprofessioneel
handelden ook overplaatsen. Het liefst naar de
spoorwegen in Zimbabwe.
Jan
- 21-June-2009
@ 11:32
- ^Env(
- Moderate
En trouwens... een beetje iemand's paspoort niet
meer terug willen geven. U mag blij zijn dat er
geen aangifte gedaan is, hopelijk gebeurt dit nog!
En dat wil bij de politie.....
Jan
- 21-June-2009
@ 11:28
- ^Env(
- Moderate
Hoe kunnen ze iemand als u op de klantenservice
neerzetten? Ze hadden u direct moeten ontslaan!
Dit zegt echter weer genoeg over de
klantonvriendelijkheid van de NS. Hoe durven
jullie treinreizigers zo lastig te vallen! U moet
zich schamen!
ARIE
- 13-October-2008
@ 14:58
- ^Env(
- Moderate
bESTE TRUUS DRAAI DE ZAAK EENS OM, ZOU JIJ OOK
NIET LEUK VINDEN TOCH? EN HAAL EENS HET BOEKJE
GEDRAG IN AANHOUDINGS SITUATIES SUCSES
Gast
- 2-October-2008
@ 12:23
- ^Env(
- Moderate
Hallo Truus,
Zoals je weet hebben we feiten en omstandigheden.
Het feit is 5 min. te vroeg op de trein is 5min.
te vroeg. De omstandigheden zijn nou juist de 5
min. Ik vind het ook niet heel coulant van je om
te beginnen over de 5 min. Een half uur had al
anders geweest.
De trein is ook wel eens 5 min. of meer te laat
en dan had het wel goed geweest.
De manier waarom je gehandeld heb is niet juist,
los van of dit je baan heeft moeten kosten, maar
dit is ook niet het imago waar de NS op zit te
wachten. Dus de beslissing val ook nog te
verdedigen.
Al met al een hard leermoment die je niet snel
nog eens begaat.
Gast
- 2-October-2008
@ 12:23
- ^Env(
- Moderate
Hallo Truus,
Zoals je weet hebben we feiten en omstandigheden.
Het feit is 5 min. te vroeg op de trein is 5min.
te vroeg. De omstandigheden zijn nou juist de 5
min. Ik vind het ook niet heel coulant van je om
te beginnen over de 5 min. Een half uur had al
anders geweest.
De trein is ook wel eens 5 min. of meer te laat
en dan had het wel goed geweest.
De manier waarom je gehandeld heb is niet juist,
los van of dit je baan heeft moeten kosten, maar
dit is ook niet het imago waar de NS op zit te
wachten. Dus de beslissing val ook nog te
verdedigen.
Al met al een hard leermoment die je niet snel
nog eens begaat.
Gast
- 2-October-2008
@ 12:23
- ^Env(
- Moderate
Hallo Truus,
Zoals je weet hebben we feiten en omstandigheden.
Het feit is 5 min. te vroeg op de trein is 5min.
te vroeg. De omstandigheden zijn nou juist de 5
min. Ik vind het ook niet heel coulant van je om
te beginnen over de 5 min. Een half uur had al
anders geweest.
De trein is ook wel eens 5 min. of meer te laat
en dan had het wel goed geweest.
De manier waarom je gehandeld heb is niet juist,
los van of dit je baan heeft moeten kosten, maar
dit is ook niet het imago waar de NS op zit te
wachten. Dus de beslissing val ook nog te
verdedigen.
Al met al een hard leermoment die je niet snel
nog eens begaat.
jammer
- 4-September-2008
@ 15:32
- ^Env(
- Moderate
hahahahahahaha ouwe mensen pesten zielig hoor,
daar word je nu waarschijnlijk voor gestrafd.
jammer!
John
- 21-January-2008
@ 01:28
- ^Env(
- Moderate
Beste Truus, Ik vroeg mij even af wat er met de
conducteur is gebeurd. De reden is dat hij even
later niet meer in het verhaal voorkomt. Een BOA
diploma blijft trouwens vijf jaar geldig zoals je
weet. Regels zijn regels maar dat noem ik meer
zwart wit kijken en ook bij de politie hebben we
nog het grijze gebied. Als je ook daar in kunt
werken dan zou dat al een klein stapje naar de
politie kunnen zijn. véél succes en je moet maar
zo denken wat er is gebeurd is niet fout het zijn
leermomenten. Dit gebeurd je niet nog eens een
keer daar ben ik van overtuigd.
Lezer
- 16-January-2008
@ 19:33
- ^Env(
- Moderate
regels zijn regels
Nogal simpel gesteld. Naast de wet- en regelgeving
bestaat er ook nog zoiets als omstandigheden.
Strikt de regels aanhouden is absoluut onmogelijk
dus dient mén vooral redelijk te blijven, maar ja
dat lukt ook weer niet altijd.
pewi
- 25-August-2007
@ 12:41
- 88.211.176.244
- Moderate
Beste Truus: 5 minuten te vroeg, praat daar over
met die man. geef desnoods een waarschuwing.
Wedden dat deze (misschien onwetend?) de volgende
keer hier beter op let. Communicatie, daar gaat
het om. Bovendien was je niet gerechtigd om zijn
paspoort onder je te houden. Deze je had je direct
nadat je zijn gegevens had opgeschreven terug
moeten geven aan de eigenaar. Ik ben er natuurlijk
niet bij geweest en weet ook niet waarom dit
geëscaleerd is. Laat je echter niet gek maken door
de regels die NS je oplegt. Als BOA heb je een
discretionaire bevoegdheid, hetgeen betekent dat
alleen jij beslist of je schrijft of niet. Laat je
hart spreken en niet de regelgeving van NS. Een
tip, bedenk altijd wat je had gedaan als het je
vader was geweest. Succes verder.
Jorin
- 10-August-2007
@ 11:18
- 172.31.74.107, 213.244.160.148
- Moderate
Hahahaha echt goed voor je gewoon!!
Met je regels zijn regels wat zijn nou 5
minuten!!! regelneuker!
HenkN
- 29-June-2007
@ 12:29
- 82.95.243.97
- Moderate
U bent terecht gedegradeerd als BOA, uit uw hele
relaas blijkt dat u geen kaas hebt gegeten van de
functie Buitengewoon opsporings ambtenaar, u
maakte misbruik van uw machtspositie en of het nu
om een 60 plusser gaat of om een twintig minner,
UW gedrag is laakbaar. Een carriere bij de
politie zit er wat mij betreft niet in, als
beveiligingsbeambte zou u misschien nog
acceptabel zijn, omdat u dan een "burger"zonder
opsporingsbevoegdheid bent en dus geen
machtspositie kunt bekleden.
H-H.
- 12-June-2007
@ 14:53
- 85.88.132.210
- Moderate
Als de trein gewoon 5 minuten later was weggegaan
zoals gewoonlijk was er niets aan de hand
geweest... En natuurlijk verdien je het niet om
BOA te zijn. 5 minuten... Flexibiliteit en
menselijkheid maken een betere wereld. Echt waar.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten