donderdag 15 augustus 2013

Jammer van ons onaangenaam contact aan de balie, maar dat komt doordat u zich niet verdiept in de procedure

Jammer van ons onaangenaam contact aan de balie, maar dat komt doordat u zich niet verdiept in de procedure
In behandeling genomen onder ID: vK2JoMxcPuBftt9lLa7IjQ

Beste burger,

Als u de drempel van het gemeentehuis overstapt, neemt u direct al een houding aan van 'het zal wel weer problemen geven'. Dat vind ik zo ontzettend jammer van u!

En als dan blijkt dat uw papieren niet in orde zijn voor een paspoortaanvraag, dan zegt u 'dat zal wel weer, dacht ik het niet'. Het is ook altijd hetzelfde liedje met u. Wat een moeilijk gedoe ook altijd.

Dat u zelf niet de moeite heeft genomen om u te laten informeren over de procedure die nodig is om deze aanvraag te doen, ontgaat u volkomen. U heeft zelfs de brief niet gelezen die u is toegezonden in verband met het verstrijken van de geldigheidsdatum van uw huidige document. Daarin staat precies vermeld wat u nodig heeft, maar u geeft aan dat teveel gedoe te vinden.

Jammer voor u en voor mij dat we daardoor een onaangenaam contact aan de balie hebben en dat ik u naar huis moet sturen zonder dat u de aanvraag heeft kunnen doen.

In een volgend contact met de gemeente, moet u maar eens de moeite nemen uzelf te laten informeren over wat u nodig heeft voor een aanvraag. Ik hoop dat u daartoe bereid bent.

Met vriendelijke groet,
Trix Wijte
medewerkster Publiekszaken bij een gemeente


Wijte kwalificeerde de burger inzake deze last als: 'ongeïnformeerd (burger leest zich onvoldoende in)'.
[]


   Subscribe
Reeds 56 antwoorden
[]
[] Burgerloket - Antwoorden []

Cheral - 13-June-2007 @ 23:35 - 213.93.226.78 - Moderate
Beste Trix, het spijt mij voor je dat je mensen ziet komen met een uitdrukking van "het zal wel weer problemen geven". Soms helpt het om je in een persoon te verplaatsen. Als mensen zo binnen komen dan zijn ze niet zeker met hoe ze het moeten aanpakken. Dit is omdat het hun dan niet geheel duidelijk is, dit kan verschillende oorzaken hebben maar is meestal niet zonder reden. Bedenk dat niemand er behoefte aan heeft om zinloos aan je loket te komen, die tijd kunnen ze wel anders besteden. En als men die keuze had zal men dat ook zeker doen. Misschien begrijp je dan ook dat het vaak onzekerheid is over een wereld waar je zelf bekend mee bent maar de burger cq klant niet. Ook al zit er een brief bij dan kan het nog steeds niet duidelijk zijn.


Paspoortdame - 9-June-2007 @ 19:02 - 86.91.116.155 - Moderate
Heel herkenbaar stuk! In onze gemeente krijgen mensen ook een brief met wat ze mee moeten nemen. Er staat ook in dat ze in een bepaalde week korting kunnen krijgen. Frappant is dat iedereen dat stukje over de korting leest, maar nooit weet wat ie mee moet nemen....


Arjan Stoffels - 25-November-2006 @ 22:20 - 213.84.139.40 - Moderate
Tssk, 't is toch niet te geloven. Maak je als overheid zulke goede regels, verspreid je duizenden folders en brieven en nog heeft de burger het gore lef om niet geïnformeerd te zijn. Tja, dat krijg je bij producten die je worden opgedrongen, maar waar je niet om gevraagd hebt. In feite gaat het dus om overheidsspam. Beste mevrouw Wijte, leer er maar mee te leven. Zolang de overheid de regels bepaalt, inclusief het benodigde te overleggen papierwerk, is mijn frustratie fundamenteel en gericht tegen het feit dat u mij dwingt om aan UW loket door UW hoepeltje te springen, ipv dat u mij als klant benadert en mij als een te verwerven opdracht (met uiteraard bijbehorende rekening uwerzijds) ziet. Vrijwel alle burgerlijke administratie kan m.i. net zo goed en wellicht zelfs beter commercieel.


Boze Bever - 9-November-2006 @ 19:00 - 80.57.66.17 - Moderate
@Peter (sp); mijn nachtrust heeft niets te maken met jouw frustraties. Ook niet met je ongenuanceerdheid en je alles en iedereen over één kam scheren trouwens!


peter (SP) - 5-November-2006 @ 14:12 - 213.51.26.154 - Moderate
@boze bever. Een balie medewerker bij dergelijke instanties.Zoals bij(kleine gemeente) zijn ook voor algemenen informatie.Bij veel mensen komt dat over als hier en niet verder.Is het soms een beetje te laat geworden???


boze bever - 1-November-2006 @ 23:24 - 80.57.66.17 - Moderate
@peter (sp); wat hebben ambtenaren van de sociale dienst hier in hemelsnaam mee te maken? Het gaat over publiekszaken, paspoorten, rijbewijzen en dat soort handige dingen! Beetje gefrustreerd soms???


peter (SP) - 31-October-2006 @ 13:07 - 213.51.26.154 - Moderate
De meeste consulenten van sociale dienst van de gemeente en dergelijke instanties hebben meestal een grootte arogantie .Een balie medewerker komt over bij veel mensen, van hier en niet veder.als je ooit met deze instanties te maken krijgt.Zorg in ieder geval dat je je huiswerk goed gemaakt hebt want kennis geeft macht.met geweld los je niets op.


Antje - 30-October-2006 @ 13:45 - 10.254.114.16, 80.242.232.126 - Moderate
Ons advies is: doe een halve bal op je hoofd bij het maken van de foto. De oren en de kruin zijn dan voldoende zichtbaar!!


Paul - 27-October-2006 @ 16:17 - 62.58.132.177 - Moderate
@ Jasper: Ik werk bij de overheid. Ik sta helemaal achter je mening!!


A. Veldhuis - 23-October-2006 @ 08:36 - - Moderate
Mevrouw Wijte, Enige zelfreflectie zou in deze wel op zijn plaats zijn gezien onze ervaring met u als burger aan de balie bij het Bouw- en Woningtoezicht van een naburige gemeente.


sophie, de haagse ooievaar - 18-October-2006 @ 15:52 - - Moderate
Ik lees zo al die reacties en kan het tóch niet laten om (weer) te reageren. Goh John, moest je 115 euro betalen voor je paspoort met 2 kinderen er in???? WiE zijn fout?? De ambtenaar?? Is het niet zo dat je 40 euro EXTRA hebt moeten betalen omdat je TE LAAT WAS, dus een spoed-paspoort moest gaan nemen????!!! Iedere stad heeft meerdere SDK-'s (stadsdeelkantoren) zodat er ALTIJD meerdere tijden geopend is, ZOALS AVOND- OPENSTELLINGEN, zodat de mens, DIE OVERDAG WERKT sávonds een paspoortje kan aanvragen, en als de mens SÁVONDS WERKT kan ie overdag naar het kantoor gaan voor een paspoort, ja, de rest, die NIET WERKT heeft elke dag de tijd voor een paspoortje, van 8.00 tot 20.00 uur kan je gemiddeld terecht. EN, dan hoef je ook géén 40 euro spoedkosten te betalen, SNAPPU???????????????????????


sophie, een haagse ooievaar.. - 18-October-2006 @ 14:49 - - Moderate
je hebt h e l e m a a l gelijk, Trix!!! Je kan nog zoveel "flyers" neerleggen, oftewel foldertjes over reisdocumenten en het nieuwe rijbewijs, DE MENSEN LEZEN GEWOON NIET!!! Ook nog zoiets....openingstijden van een kantoor...., overal staat dat beschreven, op internet, in de kranten, op het raam van een kantoor, foldertjes, als je naar de grote supermarkt gaat weet je toch óók de tijden, en áls het ver uit de buurt is, dan ga je toch ook ff bellen...of op internet kijken (ja, ja, NIET iedereen heeft internet of telefoon...) of in de plaatselijke krant lezen (oeps, niet iedereen krijgt het plaatselijke krantje in de bus...) EN ZO DRAAIEN WE IN HET ROND, schuldig is ALTIJD de, juist, de ambtenaar!!!!!!!


Fritzz - 17-October-2006 @ 22:27 - - Moderate
Onaangenaam kontakt? O, dan moet jij dat lelijke wijf zijn.


Dr. Piet - 15-October-2006 @ 13:24 - - Moderate
Er zijn gewoon teveel opvreters en te weinig doeners bij alle overheden. Maar zolang de opvreters in de meerderheid zijn zal dat zo blijven want ze zullen zichzelf niet elimineren!


Che_Cuevara - 15-October-2006 @ 01:48 - - Moderate
Trixje, Trixje toch. Wat en rotbaan hé


jan - 14-October-2006 @ 17:36 - - Moderate
@Butcher: ga zo door en ge zult bij de 1e de beste herindeling vliegen.


Ann - 14-October-2006 @ 17:10 - - Moderate
@John..als je het zo'n gedoe vindt om een paspoort te bemachtigen en et brengt aldie kosten met zich mee, dan doe je het toch lekker niet? Het is toch jouw keuze? . Wat kunnen Nederlanders toch ontzettend klagen. Ik durf te wedden dat de gemiddelde Chinees of Cubaan er geen moment over hoeft na te denken om met je ruilen.. Voor ons Nederlanders is een 'vervelend klusje' waarbij je je aan strakke procedures of administratieve rompslomp moet houden. Maar wees blij dat je in een vrij land leeft. Als Nederlander kun je met je paspoort gaan en staan waar je wilt op deze aardbol. Misschien dat je dat ns wat meer zou moeten waarderen..


Joris - 14-October-2006 @ 17:02 - - Moderate
Dit doet mij denken toen ik met mijn vrouw (net getrouwd in de VS) aankwam op het gemeentehuis. Voordat ik afrijsde al een bezoekje gedaan om een lijst aan te vragen wat voor papieren ik nodig zou hebben om het huwelijk in Nederland te registreren. Daar stond ik dus, met mijn geturfde lijstje en alle papieren onder de arm. O, nee, er waren nog wat meer papiertjes nodig, dus de lijst aangevuld en na 2 maanden weer terug op het gemeente huis met opnieuw alle gevraagde papieren(tussen door nog even op en neer naar de VS, dank u wel) Wat denk je? "Nee meneer, u moet nog papiertje zus en zo hebben". Hoe kan je nu een procedure tegemoed komen als ambtenaren zelf de procedures niet kennen en er een potje van maken? 3x raden waar ik nu samen met mijn vrouw woon? Groetjes uit Arizona


de Cheffin - 14-October-2006 @ 12:57 - - Moderate
Alle ambtenaren met deze instelling eruit knikkeren!!!!!!!!!


R.B. - 14-October-2006 @ 10:37 - - Moderate
Geweldig vak om ambtenaar te zijn. Je naait de burger en hij moet er nog voor betalen ook. Heerlijk


joep - 14-October-2006 @ 09:45 - - Moderate
Het zijn altijd dezelfde ambtenaren die onaangename gesprekken aan de balie hebben en dit ligt meestal aan de manier waarop ambtenaren burgers te woord staan.


Jaap - 14-October-2006 @ 08:55 - - Moderate
Vreselijk gezeur van domme mensen. Wanneer je informeert wat je nodig hebt voor bv een nieuw paspoort dan wordt je keurig geholpen. Maar wanneer je niks vraagt en denkt dat alles vanzelf gaat, tja dan werkt het niet. Denk zelf ook eens na en geef niet altijd een ander (ambtenaar) de schuld. We zitten niet meer op de kleuterschool.


R.B. - 13-October-2006 @ 20:03 - - Moderate
omschrijving van een burger: - een burger is bijvoorbaat dom; - hij weet nooit van iets; - regels gelden niet voor hem maar altijd voor een ander


R.B. - 13-October-2006 @ 19:25 - - Moderate
Ik zal het de burger nog maar een keer uitleggen> regel 1: de ambtenaar heeft altijd gelijk regel 2: in alle andere gevallen treedt regel 1 in werking. Een altijd beter wetende ambtenaar, zie regel 1


jan - 13-October-2006 @ 17:32 - - Moderate
Ik heb de bestuursacademie gedaan toen en ben er toen achter gekomen dat het trage van de ambtenaar vaak niet het systeem is maar de ambtenaar zelf die veelal incapabel zijn.


burger - 13-October-2006 @ 16:51 - - Moderate
Wat een onzin dat de burger zich daarin moet verdiepen! Die komt n.l. bij u voor advies en kan een kat krijgen als er even iets niet duidelijk is. Het is niet aan u om de mens te verbeteren, maar die zo goed mogelijk op een menselijke manier van dienst te zijn. Is dat zo moeilijk?


Cor - 13-October-2006 @ 16:46 - - Moderate
Wehr scheisse bouwt soll scheisse raumen. groeten


koerbagh - 13-October-2006 @ 14:22 - - Moderate
De burger dient de wet te kennen, niet de interne procedurele regels van de ambtenaren. De ambtenaar zal dan het geduld moeten opbrengen om de procedure voor de burger te vereenvoudigen als de regeltjes blijkbaar niet deugen. Het probleem is niet de mens, maar de regeltjes. Oorzaak en gevolg. De regels zijn de oorzaak van klachten, niet omgekeerd.


Ad - 13-October-2006 @ 13:20 - - Moderate
Is het feit dat u een brief stuurt om uit te leggen wat de procedure is geen bewijs op zich van een op hol geslagen ambtelijk apparaat? Ik wil een nieuw paspoort! Wat kunt u meer van mij nodig hebben dan 2 nieuwe pasfoto's, mijn oude paspoort en (wat) geld? Dat spul geef ik aan de balie af, ik teken wat papierwerk en een paar dagen later kom ik de pas afhalen. Alles wat ik niet noem zou (in een ideale wereld) niet nodig zijn. . . . in een ideale wereld niet. Maar laat er een ambtenaar op los en de maat van mijn schoenen wordt ineens een relevant item.


aussienl - 13-October-2006 @ 12:05 - - Moderate
misschien is het ook wel zo dat de ambtenaren niet altijd even duidelijk zijn? Als ik iets aanvraag en dan de mededeling krijg wat ik allemaal nodig heb dan zorg ik dat ik dat heb. Als ik met deze papieren op het gemeentehuis verschijn en zo'n dame verteld me dan doodleuk : nu u deze papieren hebt moet u dit invullen en deze papieren meebrengen. Heb ik een grote "E" van eikel op mijn voorhoofd? Zorg nu een gewoon dat duidelijk wordt wat ik nodig heb en laat me niet twee drie keer terug komen omdat er aanvullende eisen zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten