donderdag 15 augustus 2013

Burger schopt tegen systeem, maar weigert invulling te geven aan democratie

Burger schopt tegen systeem, maar weigert invulling te geven aan democratie
In behandeling genomen onder ID: SXl2ZTtyVVGAOOey73vhkA

Beste burger,

Voordat u, bevooroordeeld, weer eens de ambtenaar, wethouder of politici aanspreekt en schoffeert, kijk eens in de spiegel en vraag u zelf af: 'Hoe geef ik invulling aan onze democratie?'.

Er wordt, terecht, veel van ons verwacht maar wij mogen ook veel van u verwachten. Elkaar begrijpen begint bij interesse. Laat ik u daarom eens uitleggen wat wij van de overheid verstaan onder democratie. Ik citeer www.overheid.nl:

"Nederland kent een parlementaire democratie. Het woord democratie is afgeleid van twee Griekse woorden: demos betekent volk, kratos staat voor macht. In een democratie heeft dus officieel het volk de macht. Omdat we niet met z'n allen het land kunnen besturen, kiezen we volksvertegenwoordigers. Landelijk zijn dat de leden van het parlement, de Tweede Kamer.

In de provincie kiezen we leden voor de zogeheten Provinciale Staten en in de gemeente gaat het om gemeenteraadsleden. De Tweede Kamer, de Provinciale Staten en de gemeenteraden hebben het voor het zeggen in Nederland. Maar zij kunnen niet alles zelf regelen. Voor de voorbereiding en de uitvoering van hun beslissingen is er een dagelijks bestuur: de regering (landelijk), Gedeputeerde Staten (provincie) en burgemeester en wethouders (gemeente)."


Bovenstaand citaat lijkt misschien heel kinderachtig maar een meerderheid van de Nederlanders weet niet eens hoe de lokale, regionale en landelijke besturen en overheden functioneren. Dit is de zelfde meerderheid die schreeuwen en schoppen maar vervolgens zelf niets toevoegen.

Met vriendelijke groet,
Martin van der Wagt
inspecteur Bouw- en Woningtoezicht, gemeente Appingedam


Van der Wagt kwalificeerde de burger inzake deze last als: 'onverantwoordelijk (burger sluit ogen voor eigen aandeel in probleem)'.
[]


   Subscribe
Reeds 34 antwoorden
[]
[] Burgerloket - Antwoorden []

amen! - 10-September-2007 @ 19:19 - 83.98.239.68 - Moderate
Cheral heeft gelijk doe een keer een landelijke test over hoe de burger over de smeris denkt en ga dan nog eens lopen zeuren op de burger. Ik neem alle negatieve reacties op dit forum terug als jullie beloven een enquette te houden landelijk over hoe de burger nou over jullie denkt en wat jullie kunnen verbeteren om strubbelingen onderling tegen te gaan. Wie wil er nou geen wereldvrede? Maar daar kom je niet met geqweld of negatieve reactie niet want door actie volgt reactie! Geef mensen ook een keer de kans zich te bewijzen de 1 maakt meer fouten als de ander! Bijna alle dingen die aangenomen worden als waar zijn zo omdat iedereen het vind! Waarom dan als jullie worden aangevallen op jullie handelswijze is het opeens een leugen van iedereen


hahhahahahah - 10-September-2007 @ 19:09 - 83.98.239.68 - Moderate
Weet je wat het is jullie hebben gekozen als voorbeeld te dienen! Niet wij! Jullie willen politieagent worden niet wij! Jullie willen anders behandelt worden dat laten jullie maar te vaak zien bij aanhoudingen. opmerkingen van doe je dat thuis ook (het antwoord daarop is ja) ik flik alles wat niet mag volgens jullie op straat thuis ook ja! Ik scheld weleens tegen mensen ja als ik ze niet mag maar die doen er niet lullig om! waarschijnlijk zijn jullie vroeger gewoon vaak gepest en hebben jullie nu zoiets van effe iedereen die bijdehand doet met gelijke munt terug betalen~! er zijn mensen die ik niet mag maar ik haat jullie! loop niet altijd zo te zeiken en doe je werk zoals iedere andere baan! een verkoper moet ook altijd vriendelijk blijven tegen iedereen, dus waarom jullie niet?


Tim - 30-August-2007 @ 11:36 - 77.249.228.134 - Moderate
Helaas weet ik wel hoe het kan gaan! Voorbeeldje hoe het beter zou kunnen gaan dan? Een verbod voor beleidsambtenaren om lid te worden van politieke partijen zodat ze niet kunnen aan sturen, in campagnes, sollicitatiecommissies en het stem recht hebben om hun partij kandidaten naar voren te lobbyen en verkiezing programma’s aan te sturen


Cheral - 13-June-2007 @ 23:07 - 213.93.226.78 - Moderate
Wellicht is het dan een idee om het merendeel van de bevolking hierover te informeren. Vroeger op school heb ik ooit eens een korte periode maatschappijleer gehad en is dit hoofdstuk maar kort behandeld. Het onderwerp is best belangrijk voorral als er gekeken wordt naar hoe groot de opkomsten zijn bij het stemmen. Ik denk dat onwetendheid toch een grote boosdoener is bij het onbegrip. Het begrijpen van is voor beide partijen erg belangrijk en scheelt ook voor beide partijen een hoop ergernis. Misschien kun je er iets mee.


Big Dog - 9-June-2007 @ 15:13 - 217.121.30.102 - Moderate
Nederland kent een parlementaire dictatuur, waar de ambtenaren het voor het zeggen hebben. Hierdoor voelen veel ambtenaren zich verheven boven het normale klootjesvolk, maar dat klootjesvolk is wel goed om de rijkelijk gevulde portomonaie van de hoogste ambtenaren te spekken. De meeste ambtenaren gewapend met een rood potlood voelen zich superieur en worden machtswellustelingen. Maandelijks is via het nieuws te horen dat er vele potjes met diverse subsidies niet worden aangeroerd door de burgers. Dat komt omdat a) de burger het niet weet en b) iedere aanvraag om subsidie resoluut wordt weggeveegd met een streek van het rode potlood. Ik maak gebruik van mijn burgerplicht om te gaan stemmen, maar door het onrechtvaardige systeem in dit land voel ik mij als een roepende in de woestijn.


Burger - 23-May-2007 @ 14:00 - 82.73.100.85 - Moderate
Volgens mij weten de meeste Burgers en Ondernemers precies hoe de ambtenarij alles zo'n beetje weet te bekokstoven.


Eric - 22-May-2007 @ 21:46 - 89.98.159.112 - Moderate
Beste Martin, Natuurlijk weten wij in meerderheid niet eens hoe onze eigen democratie nu echt functioneert. De meeste burgers zijn gewoon bezig met leren,werken,hobby,vrije tijd,eten en slapen We kunnen niet alles bijhouden en alles weten in een tijd waar wetten en regeltjes elkaar maar opstapelen en bij tijd en wijle veranderen . De veranderingen en mogelijkheden gaan zo snel tegenwoordig dat burgers niet meer alles zo goed bij kunnen houden. Tja het een volgt op t ander, nl onwetendheid geeft onbegrip . De ene burger wordt er zeer assertief van , de ander wordt steeds brutaler. Simpelheid en heel veel eenvoud met voor ieder redelijk weldenkend burger klare duidelijkheid zou al heel erg veel problemen en onbegrip doen verdwijnen denk ik. Duidelijk en minder keus geeft meer begrip.


Frits - 17-May-2007 @ 01:40 - 83.118.220.238 - Moderate
Wat ik niet helemaal snap aan deze reacties is dat er alleen maar negatief gepraat wordt over de functie ambtenaar... hier geld ook er zijn goede en minder goede functionarissen. als een burger een klacht heeft kan deze die indienen en wordt er zeker iets mee gedaan. Alleen als een ambtenaar nu eens zijn / haar ongenoegen uit dan komt er direct een storm van negatieviteit (lees 26 niet al te positiee reacties). Ik ben zelf net begonnen in de gemeentewereld als vergunningverlener. Als de burger het allemaal zo goed weet, waarom wordt hier dan niet naar gehandeld? Waarom kan deze dan eens geen nee ontvangen? De verantwoording wordt al vanuit de woningwet gelegd bij de aanvrager, maar deze kan zelf niet de verantwoording nemen als het gaat om goed / veilig bouwen...


Betwetertje? - 3-March-2007 @ 22:31 - 89.220.10.72 - Moderate
John - 10/12/2006 @ 17:44 "Van mijn auto weet ik ook niet HOE hij werkt, maar als hij regelmatig langs de kant van de weg staat mag ik mij bést afvragen hoeveel geld ik nog in die auto moet stoppen..". Beste John: jij mag je best afvragen hoeveel geld je in een auto wilt steken. Wellicht kun je beginnen met benzine kopen. Ja ik denk, ik zeg het maar want JIJ weet NIET HOE je auto werkt. En dit is best wel een belangrijke...


Gedupeerde - 17-January-2007 @ 13:34 - 85.146.49.90 - Moderate
Zolang de overheid de begrippen maatschappelijk en democratie blijft verwarren met economische groei en woekerwinsten voor bedrijven heeft de burger geen enkel belang bij het invulling geven aan de democratie. De kloof tussen de zogenaamde 'volksvertegenwoordiging' en het volk wordt op deze manier alleen maar groter en groter totdat ze , HOPELIJK, een punt bereikt waarop het volk weer de macht in handen neemt en een echte 'volksvertegenwoordiging' in het leven roept. Ik verlang intens naar deze dag !


Han - 12-December-2006 @ 00:08 - 86.84.162.74 - Moderate
U legt de democratische beginselen héél leuk uit, op uw knieën voor de niet zo heel intelligente burger enzo. Maar u bent aan het verkeerde adres. U zou dat eens uit moeten leggen aan Jan Prietprater Balkenende. Die heeft namelijk te kennen gegeven dat hij aan het vormen van een kabinet met flink wat ministers van linkse signatuur (PvdA en SP) liever niet meewerkt, terwijl de kiezer recent heeft laten blijken dat WEL te willen. Wie snapt er hier nou niet veel van de democratie?


Gedupeerde - 20-November-2006 @ 13:52 - 85.146.49.90 - Moderate
Ik heb het gehad met kapitalisme en het bijbehorende discriminerende systeem van democratie. Ik hoop dan ook dat we binnen niet al te lange tijd over zullen stappen op het communisme. Dan is werkelijk het land van het volk en behoren de bedrijven aan de staat. Dan zullen de bedrijven ook dat doen wat het volk van ze verlangt. Nu doet de overheid wat de bedrijven van hun verlangen. Het woord democratie bestaat al lang niet meer in de kapitalistische wereld.


Ellen - 12-November-2006 @ 22:37 - 82.210.118.38 - Moderate
Beste mijnheer van der Wagt, waar wilt u heen met uw last? Het is leuk dat u mij maar weer eens uitlegt waarom ik elke 4 jaar minstens 3 keer moet stemmen (wat ik braaf doe), maar wat heeft dat te maken met het invulling geven aan democratie? Als ik eerlijk ben, er is in Nederland veel gedecentraliseerd (Nederland is een gedecentraliseerde eenheidsstaat, ik heb mijn huiswerk gedaan) maar dat geeft mij als burger nou niet direct het gevoel dat mijn democratisch gekozen bestuur dicht bij mij staat. Sterker nog, ik heb het gevoel dat dat bestuur dichtbij bij het eerste het beste 'lastige' probleem maar liever de 'lastige' burger omzeilt in plaats van de discussie open aan te gaan. Dat leidt tot fouten, willekeur en een boze burger, niet tot democratie of betrokkenheid van de burger.


schop tegen je kont! - 2-November-2006 @ 16:35 - 80.60.107.242 - Moderate
SCHOP!!!!!!!!!!!


cloudio - 23-October-2006 @ 19:53 - - Moderate
Wat een gelul zeg. De praktijk lijkt in de verste verte niet op de theoretische definitie van democratie. En met name ambtenaren verneuken elk gevoel van demokratie. Voor zover ze niet volslagen corrupt zijn handelen ze voornamelijk uit eigen belang. En nemen geen enkele verantwoordelijkheid om de zaken in ieder geval fatsoenlijk te laten verlopen. Neem daarbij het feit dat ambtenaren over het algemeen behoorlijk onintelligent zijn en je hebt een ideale situatie om elke demokratie om zeep te helpen.


Hasjroker - 23-October-2006 @ 18:51 - - Moderate
Het lijkt er toch echt op dat jullie erop klaar komen om bijv een bouwvergunning te weigeren voor een paar centimeter. Dat heet volgens mij mieren neukerij. En dan moeten wij dat als bevolking maar normaal vinden. Wat jullie willen is macht en jullie hobby is machtsmisbruik. En dan maar klagen dat je onheus behandelt wordt. En hoe agressief de Nederlandse bevolking is. Gek he als je loopt te komma neuken om de aandacht af te leiden waar het werkelijk om gaat. Als je iemand een klap geeft moet je niet raar staan te kijken als je er een terug krijgt. Zo simpel ligt het.


uitzendbureau - 19-October-2006 @ 16:24 - - Moderate
Meneer Martin, ga aub weer aan het werk. Ik krijg klachten dat er weer geen vergunningen worden verstrekt, omdat u niet uw werk doet. U mag best wel over de democratie spreken, maar doe dit na uw werk.


burger Cor - 15-October-2006 @ 14:03 - - Moderate
Beste Martin, Had 4 jaar geleden Balkenende en zijn club niet KRATOS gehandeld dan hadden wij een democratisch gekozen regering gehad.


burger BERT - 15-October-2006 @ 11:50 - - Moderate
beste inspecteur BWT, even bij u eigen afdeling blijven: ik ben meer dan een jaar gewoon dwarsgezeten door een 'project-architect' die alleen maar nee kon zeggen, en waar miijn architect bij het 3 bezoek ten einde een blank vel over tafel heeft gegooid met de vraag "wat wil je dan WEL?". Daarna toch OOK nog weer de gewone welstand er over heen Dat heeft mij heel wat geld aan renteverlies over de gond en overbrugging gekost; met het oplopen hiervan daalde mijn waardering voor BWT toch echt meer dan evenredig. Een helder meetbaar criterium, en resultaatgericht opbouwende kritiek, okee, graag zelfs, maar dit lijkt meer op terroriseren oor uw collega.


Che_Cuevara - 15-October-2006 @ 02:18 - - Moderate
Beste Martin, als ik uw citat over democratie lees is Nederland dus GEEN democratie


janjansendekinderen - 13-October-2006 @ 23:53 - - Moderate
Waar begint ´wij van de overheid´ in uw democratie ?


epskamp - 13-October-2006 @ 21:54 - - Moderate
Ambtenaar, wij weten precies hoe de lokale, regionale en landelijke besturen en overheden functioneren: ZIJ FUNCTIONEREN NIET !


JaJa - 13-October-2006 @ 15:56 - - Moderate
Waar ik me zorgen om maakt zijn de salarissen van deze mensen.Iemand bij een regulier bedrijf verdient z'n geld volgens cao, dienen ook mensen ( klanten) en krijgen ook klachten te verwerken. Wat is er zo bijzonder aan een gemeentelijke ambtenaar dat die zoveel kunnen verdienen? Er zijn zat beroepen die een hogere cao zouden moeten krijgen omdat ze lichamelijk zwaar werk doen, maar nee ipv daarvan worden de ambtenaren zeer goed beloond met een flink salaris en een overdosis vrije dagen voor een baan waarbij ze de hele dag op hun kont zitten. En tevens nog de tijd vinden om op de site af te geven op de burger die door de regeltjes van ellende niet meer weet waar hij/zij moet zijn.


JaJa - 13-October-2006 @ 15:55 - - Moderate
Waar ik me zorgen om maakt zijn de salarissen van deze mensen.Iemand bij een regulier bedrijf verdient z'n geld volgens cao, dienen ook mensen ( klanten) en krijgen ook klachten te verwerken. Wat is er zo bijzonder aan een gemeentelijke ambtenaar dat die zoveel kunnen verdienen? Er zijn zat beroepen die een hogere cao zouden moeten krijgen omdat ze lichamelijk zwaar werk doen, maar nee ipv daarvan worden de ambtenaren zeer goed beloond met een flink salaris en een overdosis vrije dagen voor een baan waarbij ze de hele dag op hun kont zitten.


Erwin - 12-October-2006 @ 23:55 - - Moderate
Er zitten geen burgers in de politiek, er zitten politici in de politiek. Zowel politici als ambtenaren hebben de mond vol over de burger en het dienen van diens belangen. Jammer genoeg is dat alleen gestoeld op persoonlijk opportunisme, zoals we kunnen waarnemen nu de verkiezingen naderen. Er wordt van alles beloofd totdat de burger zijn plicht heeft gedaan (gestemd, belasting betaald, etc.) en dan wordt weer overgegaan tot de order van de dag. Wat mij meer zorgen baart is het feit dat de politiek/ambtenarij verworden is tot een zichzelf instand houdende subcultuur (of supercultuur, hoe u wilt) die geen voeling heeft met de maatschappij die zij zeggen te dienen. Vanuit hun positie van arrogantie en paternalisme wordt vervolgens de burger verweten geen invulling te geven aan de democratie.


Rixt Veurman - 12-October-2006 @ 23:02 - - Moderate
Het is jammer en dat de kloof zo groot is tussen de burgers en de burgers die in de politiek zitten. Maar laat ik dit zeggen:de politici denken echt niet "laten we het de burgers eens extra lastig maken". In tegendeel, in hun rol als volksvertegenwoordigers proberen zij het beste voor de samenleving te bereiken. Ze zitten echter in een lastig pakket: zo willen sommigen een hogere uitkeringen terwijl anderzijds anderen juist minder belasting willen betalen. Dan hebben we het milieu, de infrastructuur en het landelijk gebied nog buiten beschouwing gelaten. Dit in samenhang met de hoge staatschuld betekent vaak moeilijke keuzes maken. Als iemand meent dat de huidige politici niet de juiste keuzes maken: spreek ze er op aan of wordt zelf politici! Of staan ook hier de beste stuurlui aan wal?


Rogier - 12-October-2006 @ 22:10 - - Moderate
Burgers vormen de democratie en meer dan alleen bij de stembus! Als je een issue hebt met de gemeente, schrijf een brief naar de lokale gemeentepartij en stel het aan de kaak. Fix het probleem top-down; dat is efficienter dan van de andere kant. :)


Martin van de Wardt-OR - 12-October-2006 @ 19:19 - - Moderate
Ik zou wel willen dat ik macht zou hebben over ambtenaren. Hoe? Doordat een ambtenaar waarover een drempelwaarde klachten komt (laten we zeggen de slechtste 5%) automatisch ontslagen wordt. Lijkt me leuk, nieuw en democratisch.


Niels Hielkema - 12-October-2006 @ 19:14 - - Moderate
Als burger zou ik graag nog meer invloed uit oefenen of het dagelijks bestuur, echter zijn er ene hoop ambtenaren en politici die hier in het geheel niet van gediend zijn. referenda zijn na het debacle (goed voorbeed van de verschillende werelden)van de europeesche grondwet. politiek en ambtenaren 80% voor bevolking meer dan 60% tegen.. Resultaat daar gaat het experiment referendum, waarom, omdat het volk niet doetw at de politiek wil. Een bestuurde rkies je voor ene aantal jaar, in de tussentijd kan hij alles verprutsen en is nergens verantwoordelijk voor (pikmeer arrest). U als amtenaar kunt doen wta u wilt, zelfs als u ontslagen wordt door grove schuld krijgt u nog ene riante wachtgeld regeling. Ik de WW voor wat het waard is.


John - 12-October-2006 @ 17:44 - - Moderate
"...maar een meerderheid van de Nederlanders weet niet eens hoe de lokale, regionale en landelijke besturen en overheden functioneren." En dat HOEFT ook niet; wij hoeven alleen naar de resultaten te kijken en dit af te wegen tegen de kosten. Van mijn auto weet ik ook niet HOE hij werkt, maar als hij regelmatig langs de kant van de weg staat mag ik mij bést afvragen hoeveel geld ik nog in die auto moet stoppen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten