donderdag 15 augustus 2013

Bel niet als het antwoord op uw vraag in de brief staat

Bel niet als het antwoord op uw vraag in de brief staat
In behandeling genomen onder ID: p12iM6XbcywEJC8NDoTzIQ

Beste burger,

Ik doe er alles aan om informatie goed over te brengen. Helaas ben je niet altijd geïnteresseerd in wat ik opschrijf, waardoor belangrijke informatie vaak onaangeroerd blijft.

Dit zorgt voor onnodige telefoontjes, waardoor ik van mijn werk wordt afgehouden.

Bellen voor vragen mag. Maar onnodig bellen, terwijl de informatie vermeld staat in brief of bijlage, is niet nodig.

Met vriendelijke groet,
Sonja de Bruin
uitvoeringsambtenaar bij een gemeente


De Bruin kwalificeerde de burger inzake deze last als: 'ongeïnformeerd (burger leest zich onvoldoende in)'.
Gegevens in deze last zijn om privacyredenen gefingeerd
[]


   Subscribe
Reeds 10 antwoorden
[]
[] Burgerloket - Antwoorden []

Tim - 30-August-2007 @ 13:03 - 77.249.228.134 - Moderate
En toch is het verstandig als burger om even te bellen omdat ambtenaren taal op verschillende manieren is uit teleggen.


Burger - 26-August-2007 @ 23:03 - 82.73.100.85 - Moderate
Sorry, ik heb het een paar keer over gelezen. Typisch voorbeeld van ambtenarentaal. Geen wonder dat jullie vrijwel niet echt aan werken toekomen.


Visiteur - 26-January-2007 @ 19:00 - 62.45.219.46 - Moderate
@Willem. De gemeente stuurt een factuur en daar staat op dat hij niet betaald hoeft te worden. Ik kan mij wel voorstellen dat dat verwarrend is. Is het een optie om die factuur gewoon *niet* te verzenden?


Gedupeerde - 20-November-2006 @ 14:26 - 85.146.49.90 - Moderate
Het hoeven uiteraard niet u brieven te zijn maar ik heb wel al vaker meegemaakt dat ik brieven kreeg waar tegenstrijdigheden instaan. Omdat een verantwoordelijke burger toch graag volgens de wet wil leven belt zo iemand dan op om er zeker van te zijn dat hij het begrijpt. Misschien is het verstandig om er zeker van te zijn dat er geen tegenstrijdigheden meer verzonden worden om een extra werklast te voorkomen ?


Rabia - 19-November-2006 @ 16:27 - 84.81.24.90 - Moderate
Als je tegenwoordig een instantie wilt bereiken en daadwerkelijk een mens aan de telefoon wilt hebben moet je eerst heel veel hindernissen doorstaan eerst krijg je een bandje als u dit wilt toets 1 als u dit wilt toets 2 enzv enzv daarnaast als je niet snel genoeg een keuze maakt kun je weer opnieuw beginnen er leuk voor de oudere mensen onder ons maar als het je daadwerkelijk lukt iemand aan de telefoon te krijgen ben je soms 10 min of soms wel 30 minuten verder dus ik geloof niet dat mensen zomaar zullen bellen uiteraard zullen wel mensen zijn die mischien niet goed hebben gekeken maarnaast dit feit is de gemiddelde brief vaak in zon moeilijke taal geschreven bevat zoveel tekst en is soms zo klein geschreven dat het ook veel werk verg ze te oncijferen


Medewerker - 6-November-2006 @ 20:08 - 82.169.190.141 - Moderate
Twee praktijkvoorbeeldjes: klant: "waarom heb ik geen bericht gehad over [onderwerp]?" mdw: "merkwaardig, net als alle mensen in de buurt heb ik u daarover een brief gestuurd" klant: "dat is niet waar" mdw: "alle uitgaande post wordt geregistreerd, en de brief aan u is echt verzonden" klant: "Oh. Dan zal ik hem wel weggegooid hebben omdat ik dacht dat het niet belangrijk was. Laat maar zitten verder" Mdw: "?" #2 klant: "ik kom stukken inzien" mdw: "dat kan natuurlijk, welke stukken gaat het over, dan kan ik ze voor u pakken" klant: "weet ik niet, het stond in de krant" mdw: "welke krant / editie, dan zoeken we het even op" klant: "weet ik niet" mdw: "wat was het onderwerp?" klant: "weet ik niet" klant gaat onverrichter zake huiswaarts.


Willem - 6-November-2006 @ 10:20 - 148.200.1.3 - Moderate
Een burger heeft een aanslag gemeentelijke belastingen gekregen en belt vervolgens op omdat zij dat niet kan betalen. De ambtenaar: Dat hoeft ook niet mevrouw u heeft automatisch kwijtschelding van deze aanslag gekregen. Dat staat onderaan de brief. Mevrouw: oh ja, nu zie ik het .


ambtenaar van een gemeente - 2-November-2006 @ 16:21 - 80.57.66.17 - Moderate
dat zou lollig zijn, als mensen dan ook een keer de moeite nemen om al een brief open te maken. Je wilt niet weten hoeveel mensen hun post niet eens open maken! Zolang mensen met hun ongeopende post aan de balie komen ("Ik heb een brief van jullie gekregen...") kunnen we lang en kort praten over ambtelijke taal of Jip en Janneke taal, maar dan gaat het 'm toch niet worden hoor.


Daan (eerzaam burger) - 30-October-2006 @ 08:57 - 89.98.164.54 - Moderate
de oplossing van deze "last" is doodeenvoudig: begrijpelijk Nederlands i.p.v. ambtelijk gewauwel.


kees - 29-October-2006 @ 17:28 - 80.126.94.63 - Moderate
nou Sonja, als je de manier waarop jij informatie over brengt net zo beroerd is als je spelling, dan begrijp ik dat mensen je af en toe bellen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten